הבניין הירוק כאוצר רעיונות יצירתיים – ראיון עם צוות האדריכלים

הבניין, הנמצא בשלבי הקמה, הינו מקור בלתי נדלה להפתעות. לכל רכיב בבניין יש תפקיד וכל פרט בו נבחן בקפידה.

01 מאי 2009
הבניין הירוק כאוצר רעיונות יצירתיים

הבניין הירוק החדש של בית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר, הנמצא עדיין בשלבי הפיתוח, הינו מקור בלתי נדלה של הפתעות. החל ביכולתו למשוך את העין תודות לקיר האקולוגי המסקרן שיתנשא מעל המטרופולין העמוס של תל אביב, ועד לבריכות טיהור המים, טורבינות הרוח הענקיות ומיקומו המדויק של הבניין על ראש גבעה – לכל מאפיין יש תפקיד משל עצמו, וכל פרט ופרט נשקל בקפידה על ידי צוות המורכב משלושה אדריכלים שזכו במכרז לפרויקט זה. גאים - ובצדק - בהישגם, ולהוטים להתקדם, שלושת השותפים מוכנים להשיב בחפץ לב על שאלותיהם של הצופים הסקרנים.

 
ש: מה תפקידו של הקיר האקולוגי המרשים אך בעל המראה הכל כך מוזר?
"הקיר האקולוגי הוא למעשה גינה אנכית ומעבדה אקולוגית לניסויים המצריכים חשיפה לתנאים סביבתיים," מסביר האדריכל ד"ר יאשה (יעקב) גרובמן ממשרד האדריכלים "אקסלרוד גרובמן", שזכה לאחרונה בפרס AI על פרויקט השנה לשנת 2008. "הוא מכיל 24 מודולי מעבדה, שבהם החוקרים יבצעו מחקרים על צמחים, תאים פוטו-אלקטריים, מיחזור מים ונושאים סביבתיים אחרים. לקיר האקולוגי תפקיד נוסף בכך שהוא מאפשר למבקרים העומדים מחוץ לבניין לצפות בניסויים, דרך קיר הזכוכית. למעשה, הקיר האקולוגי הוא סוג של תיבת תצוגה חינוכית, המזמינה את הציבור הרחב ללמוד אודות העבודה המדעית ולהיות מעורב במטרה הסביבתית."
 
ש: האם אתם מתכננים מאפיינים ירוקים נוספים בבניין?
"כמובן. הבניין מיועד לנצל משאבים טבעיים כגון קרינת שמש, חימום סולרי, רוח ומים", אומר האדריכל ד"ר יוסי קורי מ"גאוטקטורה - אדריכלות בת-קיימא", שזכה במספר פרסים בינלאומיים על פרויקטים סביבתיים. "לדוגמה, הבריכות היפות שתמוקמנה בחזית הבנין הן למעשה בריכות מיחזור שיכילו צמחים מיוחדים שיטהרו את המים באמצעות תהליכים טבעיים. לאחר מכן יוחזרו המים למערכת המים של הבניין, לצורך שימוש חוזר. דוגמה נוספת היא הגפנים שיכסו את הגג: בקיץ הן יספקו צל ובעונה הקרה עליהן ינשרו ויאפשרו לאור השמש לחדור לבניין. בכוונתנו להשתמש גם באנרגיית רוח ולייצר חלק מהחשמל הדרוש לבניין. אלו הן רק אחדות מהדוגמאות. הבניין הירוק של בית הספר ללימודי הסביבה יהיה תיבת אוצר אמיתית של רעיונות ירוקים מתקדמים ושל טכנולוגיות ירוקות מתקדמות".
 
ש: בבניין תהיינה טכנולוגיות חדישות וחדשניות, אך כיצד הוא עתיד להתעדכן בעולם הטכנולוגי שמשתנה במהירות כה גדולה? 
"זה נכון שהאדריכלות נוטה "להקפיא" רעיונות בשלב בניית הבניין, אך הבניין הירוק של בית הספר ללימודי הסביבה שונה שכן במהותו הוא תוכנן לעתיד", אומר האדריכל ניר חן מ"חן אדריכלים", בעל ניסיון רב בתכנון מתקנים חינוכיים. "אנחנו יוצרים סוג של מאגר לרעיונות, אשר יכיל גם המצאות עתידיות. הבניין ייבנה תוך גמישות מובנית, שתשמור אותו "צעיר לנצח". הוא יארח ניסויים מדעיים, יבחן שיטות חדשות ויחנך את הדורות הבאים בשנים שתבואנה".
 
"אנו מתפעלים מהחזון ומהיוזמה של בית הספר ללימודי הסביבה ואנו אסירי תודה על ההזדמנות שניתנה לנו להגשים את החלום הירוק של האדריכלים," מסכם אדריכל ד"ר יוסי קורי. "אנו מאמינים שהבניין הירוק יהיה הסנונית הראשונה שתביא את הבשורה הסביבתית לכולם - לקהילה העסקית, למשרדי הממשלה, לעולם האקדמי, למתכננים ולאדריכלים ולכל הציבור הישראלי. הבניין החדש יהיה ההוכחה הניצחת שבטווח הארוך, בניין ירוק הוא בניין חכם".
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>