לקראת הקמת האקו-וול: אלמנט ארכיטקטוני, פונקציונאלי וחינוכי

קיר אקולוגי ש"יספוג" את הרעש העולה מעורק התחבורה הראשי וישמש אלמנט לייצור אנרגיה עבור הבניין

01 אוגוסט 2012
לקראת הקמת האקו-וול

בניין בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר נבנה בקרבת נתיבי איילון, אחד הצירים התחבורתיים המרכזיים והעמוסים בעיר תל אביב ובישראל. לכן, חשוב היה כבר בשלבי התכנון הראשונים להתייחס לאפקט הרעש הנובע מציר התנועה הסואן. לצורך כך הוחלט לתכנן קיר אקולוגי ש"יספוג" את הרעש העולה מעורק התחבורה הראשי וגם ישמש אלמנט שיכול לייצר אנרגיה בעבור הבניין. בנוסף לתכונות אלו נועד הקיר האקולוגי, ה-EcoWall, גם להרחיק את אזורי הלימוד לדופן השקטה יותר של המבנה. ייחודיות ה-EcoWall היא בכך שמעבר לתכונות הפונקציונאליות שלו הוא יהווה אזור תצוגה למחקרים הרבים שנעשים במסגרת לימודי התארים הגבוהים בבית הספר. זהו למעשה קיר חי ונושם המשתנה לאורך זמן בהתאם לפעילות המחקרית שנעשית ושמוצגת בו על ידי תלמידי המחקר של בית הספר.

 
בסוף החודש תחל הקמת ה-EcoWall באתר הבנייה - שישה מתוך עשרה עמודי הברזל המרכיבים את הקיר כבר מוכנים במפעל הברזל ק.ל.ה פרויקטים שבאור יהודה ומחכים להעברה לביתם החדש. לקראת ההקמה נערך בתחילת חודש יולי סיור במפעל עבור מהנדסי הפרויקט ונציגי בית הספר, אשר כלל הסברים על חוזק ועמידות החומר, על הרכבתם של כל אחד ואחד מהעמודים והמרפסות, ועל הבדיקות הקפדניות שנערכו לכל אחד מהחלקים המרכיבים את ה- EcoWall. 
 
זוהי הזדמנות מצוינת לנסות להבין את העקרונות העומדים מאחרי אלמנט ייחודי זה של הבניין:
 
החומר: השימוש בפלדה, בעלת יכולת מיחזור, מאפשרת לחשוב על המבנה כבעל מחזור חיים אינסופי בכך שניתן לעשות שימוש חוזר שוב ושוב בחלקיו. פלדה יוצרת קישור תודעתי בין טכנולוגיה, קידמה ותעשייה. כמו כן הקיר הבנוי מעמודי פלדה מסמל גם: חוזק, עמידות, דיוק, אריכות שנים ועוד.
 
אור טבעי: מבנה בית הספר מתוכנן כמבנה צר וארוך כאשר קיר ה-EcoWall הינו בחזית הארוכה הפונה לכיוון דרום- דרום מזרח. תכנון שכזה מאפשר יעילות מרבית בתחום האנרגטי והתאמה מרבית לשטח המגרש.כמו כן, על מנת ליצור אופטימיזציה של אור טבעי משמש ה-EcoWall כאלמנט מצליל על החזית המזרחית והדרומית תוך כדי הכנסת אור במידה הרצויה וללא סנוור בלובי הנרחב. בחדרי הלימוד והמחקר בחלקו הצפוני של הבניין מוחדר אור טבעי בהתאם לתקני הבנייה הירוקה.
 
אנרגיה: קרינת השמש מספקת לא רק אור אלא גם אנרגיה, הנקלטת בשפופרות התרמו-סולאריות המותקנות ב-EcoWall   ומהווה מקור להפעלת המיזוג החסכוני בבניין. הקיר משמש מקום לתליית השפופרות התרמו-סולאריות אשר מאפשרות למערכת המיזוג להיות עצמאית אנרגטית מצורך בחשמל ולייצר בעזרת קרינת השמש מערך מיזוג בעל יעילות אנרגטית גבוהה.
 
כיוון המבנה: ישנה חשיבות נוספת לכיוון אליו פונה ה-EcoWall, כלומר לכיוון כביש איילון ומסילת הרכבת. האפשרות להיות חשופים למספר רב של אנשים בכל רגע נתון מאפשר לבניין להיות מחולל חינוכי למטרות של הגברת המודעות לבנייה ירוקה על ידי הצגת המערכות האנרגטיות כלפי חוץ ולא רק התרכזות בפנים המבנה.
 
ה"קפסולה": במרכזו של  ה-EcoWall  מתוכננת "קפסולה" משובצת בתאורות לד שיציגו מידע סביבתי, כדוגמת רמת זיהום האוויר בעיר תל אביב על פי נתוני אמת שימדדו מגג הבניין (הקפסולה הינה למעשה חדר ישבות בצורה אליפטית, אשר נראה כאילו הוא "צף" או מרחף באמצע ה-EcoWall ). נתוני זיהום האוויר יוצגו בעזרת צבעים שונים ויהיו נגישים לצפייה לכל הנוסעים בנתיבי איילון.
 
חינוך: קיר ה- EcoWallמחולק למרפסות רבות, שיכולות לשמש להצגת טכנולוגיות סביבתיות חדשות או לשמש חוקרים וסטודנטים להצגת פועלם, כסוג של מעבדת ניסויים או/ו כמוזיאון חי ועכשווי למחקר סביבתי. ניתן להציג למשל: מחקר על זיגוג פורץ דרך, צמחיה המותאמת לקירות ובתוך מצעים מנותקים, ניסוי עם תאים פוטו-וולטאיים בעלי עדשות מרכזות, הפקת אנרגיה מאצות וכו'.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>