בית הספר ללימודי הסביבה בונה בניין ירוק

לאחר תחרות צמודה, מלאת כישרון ורעיונות מבריקים, נבחר הצוות האדריכלי שיתכנן את הבניין הירוק החדש של בית הספר ללימודי הסביבה

24 נובמבר 2008
תחרות בחירת אדריכלים

ב-24 בנובמבר 2008, לאחר תחרות צמודה ומותחת מאוד, מלאת כישרון ורעיונות מבריקים, נבחר הצוות האדריכלי שיתכנן את הבניין הירוק החדש של ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר. המנצחים, אקסלרוד-גרובמן אדריכלות, חן אדריכלות וגיאוטקטורה (האדריכל יוסף קורי), גברו על 38 משרדי אדריכלים ישראלים אחרים שנכנסו לשלב הראשון של התחרות, והגישו תוכנית מנצחת.

 

הצוות המנצח, המבטא את מדיניות ועדת הבניין הירוק, המנוהלת על ידי מייסדת בית הספר, דיים שירלי פורטר והאדריכל הנודע דני קייזר, הוא צוות צעיר בגילו ובנפשו. ביחד, אנשי המקצוע שנבחרו יוצרים שילוב נדיר של יכולת אמנותית, ידע טכנולוגי, מומחיות אדריכלית וערכים סביבתיים היוצרים קרקע יציבה עבור אחד הבניינים הראשונים בארץ שיהיו באמת ירוקים.
 
"זהו אתגר מאוד גדול", אומר האדריכל ד"ר יעקב גרובמן מאקסלרוד-גרובמן אדריכלים, "אבל זו בדיוק הסיבה שהשתתפנו בתחרות מלכתחילה. ביה"ס ללימודי הסביבה ביקש מאיתנו ליצור מודל אמיתי של קיימות עירונית: בניין שממקסם את משאבי האנרגיה הטבעיים העומדים לרשותו, כגון אור השמש והרוח, ועושה שימוש בטכנולוגיות חדשניות לשימור וייצור אנרגיה, בנוסף למיחזור מים ופסולת. השקענו בפרוייקט זה מחשבה ומאמצים רבים, והניצחון הוא כבוד גדול".
 
כביתו הקבוע של ביה"ס ללימודי הסביבה, לבניין הירוק שני תפקידים עיקריים: ראשית, ירוכזו בו כל הפעילויות הרב-תחומיות של המוסד, שתייצרנה קרקע פוריה למחקר וחינוך מתקדמים בתחום הסביבה, ושנית, הבניין עצמו יהווה מעבדה מדעית חיה, שבה ינוסו כל הזמן שיטות ומערכות חדשניות ליצירת אנרגיה חלופית, מזעור צריכת האנרגיה, שימור ומיחזור מים ומניעת זיהום קרקע, מים ואוויר. הבניין הבר-קיימא הזה יעמוד בתקן הבנייה הירוקה הישראלי (5281), והוא ישאף לענות על הדרישות לקבלת דירוג פלטינה לפי שיטת הדירוג האמריקאית למנהיגות בתחום עיצוב סביבה ואנרגיה (LEED). כדי להשלים את התמונה המבטיחה הזאת, תיערך בקרב סטודנטים לעיצוב נוף ואדריכלות מכל הארץ תחרות נוספת, לעיצוב הנוף האקולוגי סביב הבניין.
 
"הבנייה הירוקה היא אחד המסרים העיקריים שלנו", אומר המנהל המקצועי של ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, האדריכל ד"ר אריה נשר. "אנחנו מציעים כנסים וקורסים בנושא, בשיתוף פעולה עם בית הספר לאדריכלות של אוניברסיטת תל אביב, ואני עצמי מתאם עכשיו קורס בנושא בנייה ירוקה והזדמנויות עסקיות בבית הספר לניהול. כמה סטודנטים מבית הספר שלנו כבר חוקרים את הנושא הקריטי הזה. לכן כל כך שמחתי שמשרדי אדריכלות רבים בחרו להשתתף בתחרות שלנו ולהתמודד עם האתגר. יש לנו פתרונות מדהימים, ובקרוב נערוך תערוכה מיוחדת של שבע התוכניות המבריקות שהגיעו לשלב הגמר. רעיון הבניין הירוק צובר מומנטום בישראל, והבניין החדש שלנו יהפוך למודל עבור רבים".
 
ביתו החדש של בית הספר ע"ש פורטר, שנמצא במיקום הולם בנקודה הגבוהה ביותר בקמפוס, ישקיף על כל אזור תל אביב, בשעה שכ-350,000 נוסעים מדי יום בדרך איילון הסמוכה, יוכלו להנות מעיצובו הייחודי, ומהקיר האקולוגי האוונגרדי שלו. הבניין האיקוני הזה יינשא מעל למרחב האורבני הגדול בארץ, כסמל למטרה הסביבתית ולמחויבותה העמוקה של אוניברסיטת תל אביב לשמור על כדור הארץ.
 
"זה הרבה יותר מבניין: זוהי אמירה!" אומרת דיים שירלי פורטר, אשת החזון והתורמת המסורה מאחורי הפרויקט הזה. "הבניין הירוק של ביה"ס ללימודי הסביבה יהיה מרכז לידע ולמחקר סביבתיים בישראל ובכל המזרח התיכון והים התיכון. זוהי הזדמנות להגברת המודעות הציבורית ולמיצוב ישראל במקום שבו היא צריכה להיות – בחזית המחקר הבינלאומי בתחום קריטי זה".
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>