שוויץ בתל אביב

מומחים מהזירה הסביבתית האקטיביסטית בשוויץ משתפים אותנו בניסיון שצברו בבניה ירוקה.

31 מרץ 2009
שוויץ בתל אביב
בניין Forum Chriesbach בדובנדורף שבשווייץ

מומחים מהזירה הסביבתית האקטיביסטית בשוויץ משתפים אותנו בניסיון שצברו בבניה ירוקה.

 
בניין Forum Chriesbach בדובנדורף שבשווייץ - מבנה ירוק פעיל המציב סטנדרטים חדשים בתחום הקיימות, ועיר המדע ETH - קמפוס ירוק בשווייץ שאין בו כניסה למכוניות, היו הנושאים המרכזיים בכנס "אדריכלות ירוקה וקיימות עירונית - משווייץ לתל אביב". האירוע מאיר העיניים ומעורר המחשבה אורגן על-ידי בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר ושגרירות שווייץ בישראל, בשיתוף עם עיריית תל אביב ובית הספר לאדריכלות ע"ש דוד עזריאלי באוניברסיטת תל אביב. 
 
שני הפרויקטים מעוררי ההשראה האלה תוארו בפרוטרוט על ידי שני יזמיהם, שהינם בין הדמויות הבולטות בתנועה רבת ההשפעה למען איכות הסביבה בשוויץ: האדריכל מארק צימרמן, חלוץ האדריכלות הירוקה אשר מזה שני עשורים עוסק בחקר מבנים חסכוניים באנרגיה, ופרופ' גרהארד שמיט, כוח מניע בתנועה הבינלאומית לפיתוח קמפוסים ירוקים. 
 
בנאום הפתיחה שלו, דיבר אדריכל צימרמן על Forum Chriesbach - המטה של המכון למחקר המים Eawag בקמפוס של EMPA ב-דובנדורף, שהקמתו הושלמה בשנת 2006 ושכבר זכה בתשעה פרסים ארציים כמו גם בינלאומיים בתחום הסביבה. הוא ציין שהבניין הוקם בהתאם לחזון של 2000 Watt Society - יוזמה של המכון השוויצרי הפדרלי לטכנולוגיה, שזכתה לתמיכה רבה מצד הרשויות הארציות והמקומיות, וביניהן המועצה השוויצרית הפדרלית ומשרד האנרגיה, איגוד האדריכלים והמהנדסים השוויצרי ועיריות בזל וציריך. חזון זה תומך בצמצום צריכת האנרגיה השנתית של כל אדם ל-2,000 וואט (הצריכה כיום עומדת על 5,000 וואט בשוויץ, 6,000 וואט במערב אירופה ו-12,000 וואט בארה"ב). 
 
"עבורי, Forum Chriesbach הייתה הזדמנות פז ליישם סוף סוף את המחקר המקיף ואת הרעיונות התיאורטיים שלי בבניין אמיתי", אמר צימרמן לקהל הקשוב שהתאסף בקמפוס אוניברסיטת תל אביב ב-24 במרץ. ואכן, Forum Chriesbach הוא כיום בניין בר קיימא המספק לדייריו סביבה נוחה ושימושית, באמצעות שילוב של פתרונות חדשניים ירוקים: מערכת אוורור פסיבית לחלוטין שקשורה לקרקע וששומרת על טמפרטורות נעימות בבניין במשך כל השנה; ציפוי חומר על הקירות לבידוד מושלם; תאים פוטו-וולטאיים על גג הבניין אשר אוגרים אנרגיה סולרית לצורך חימום מים; לוחות מזכוכית כחולה בחזית הבניין אשר עוקבים אחר מיקום השמש ומספקים הגנה טובה יותר מפני קרינת השמש בקיץ ומנצלים את יתרונות השמש בחורף; מערכת לאיסוף ולמיחזור מי גשם המשמשים להדחת מים באסלות ולשימושים נוספים.
 
פרופ' גרהארד שמידט, הדובר השני בנאום הפתיחה של האירוע, הציג את עיר המדע ETH (המכון השוויצרי הפדרלי לטכנולוגיה) בציריך - קמפוס ירוק המשרת למעלה מ-19,000 סטודנטים ואנשי סגל. "החלפנו את הקמפוסים הישנים והבלתי ידידותיים שנבנו בשנת 1969, באתרים מסבירי פנים, בני קיימא, שמקיימים יחסי גומלין עם הקהילה", הוא אמר. "התחלנו בתהליך בשנת 2003 והשתמשנו בהדמיות מחשב מתקדמות כדי ליצור תוכנית-על ירוקה, המתייחסת לקמפוס כולו כאל יחידה שלמה אחת." המתכננים קבעו מטרות ברורות לגבי הירידה בפליטות CO2 ולגבי צריכת האנרגיה, תוך שילוב בין המשאבים של הבניינים השונים כדי לייעל את השימוש במים ובאנרגיה. בנוסף, הם אסרו על השימוש בכל כלי הרכב בקמפוסים, למעט תחבורה ציבורית. 
 
כיום, כחלק מתנועת הפיתוח של הקמפוס הירוק הבינלאומי ולצד אוניברסיטאות מובילות כגון קורנל, ייל, הארוורד וקמברידג', עיר המדע בציריך משמשת דגם מוקטן של תכנון קמפוסים, סביבות עירוניות, ואפילו ערים בנות קיימא עתידיות.
 
"אנחנו באוניברסיטת תל אביב, ובמיוחד בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר, מאמינים בתפקיד האקדמיה כזרז לתהליכים ירוקים בקהילה", אומר המנהל המקצועי של בית הספר, ד"ר אריה נשר. "בדיוק מסיבה זו אנו מתכננים בימים אלה את הבניין הירוק של בית הספר ללימודי הסביבה, אותו אנו מקווים לחנוך בשנת 2011; בנוסף, הוועדה לפיתוח קמפוס ירוק, שהוקמה לאחרונה באוניברסיטת תל אביב בראשותו של פרופ' פנחס אלפרט - מנהל בית הספר ללימודי הסביבה, החלה בכמה יוזמות סביבתיות חשובות. הניסיון הנרחב והתובנות החשובות של עמיתינו משוויץ היו מקור לעידוד ולהשראה. אנו מקווים שאירוע זה הינו יריית הפתיחה לשיתוף פעולה ארוך טווח שיועיל לשני הצדדים."
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>