תאורה "חכמה"

נבחרו בימים אלה גופי התאורה עבור מערכת התאורה החדשנית, החסכונית והיעילה של הבניין

01 נובמבר 2012
תאורה "חכמה"

מחוץ לאתר הבנייה של הבניין הירוק כבר ניתן לראות את שלד הבטון ואת ארבעת עמודי הברזל בגובה 17  מטר, שישמשו את קיר ה EcoWalll. בתוך המבנה החל תהליך הריצוף בקומות הראשונות. במקביל נבחרו בימים אלה גופי התאורה עבור מערכת התאורה החדשנית, החסכונית והיעילה של הבניין. 

 

ביה"ס ללימודי הסביבה נועד להיות המבנה הראשון (והיחיד עד כה) בישראל שיזכה לדירוג הגבוה והמחמיר ביותר של תקן LEED האמריקאי  - LEED Platinum. תקן זה, כמו גם התקן הישראלי ותקנים רבים אחרים בעולם, מתייחס בהרחבה ובפירוט רב לתחום האנרגיה בבניין, ומעניק לו ניקוד גבוה. בין השאר כולל התקן דרישות מינימום לביצועים בחסכון באנרגיה (Minimum Energy Performance), ביעילות אנרגטית למבנים, ולביצועי מערכות האנרגיה (Optimized Energy Performance). ביצועי אנרגיה שעולים על דרישות המינימום מזכים את הפרויקט בנקודות נוספות.

 

תכנון והקמת מערכת התאורה החסכונית בבניין הירוק שלנו הופקד בידי חברת סמו הנדסת חשמל בע"מ, חברה עתירת ניסיון שהוקמה בשנות ה-70, ומתמחה במערכות למבנים מורכבים ובתשתיות ירוקות. מטרתה בפרויקט מיוחד זה היא לעמוד בדרישות תקן LEED  והתקן והישראלי, ואף להציע טכנולוגיות ורעיונות חדשניים.

 

כדי לעמוד ביעדים אלה מתבססת מערכת התאורה על מספר עקרונות מרכזיים:

  1. השגת רמת תאורה ממוצעת של 500 לוקס במשרדים בהשקעה של 11 ואט למ"ר בלבד (במקום של 20-18 ואט למ"ר כמקובל).
  2. שימוש בכמות מינימלית של גופי תאורה. לשם כך נבחרו גופי תאורה עם נצילות גבוהה: נורות פלורסנט קומפקטיות לאזורים הציבוריים, נורות LED לשטחי החוץ ונורות T5 למשרדים.
  3. בשטחי החוץ יותקנו גופי תאורה שמונעים זיהום אור.
  4. שימוש מירבי במוצרים מתוצרת מקומית.
  5. מערכת-על לבקרה כוללת תאפשר שליטה ואופטימיזציה של כל מערכות התאורה בבניין.
  6. בכל חדר בבניין תותקן מערכת בקרת תאורה מסוג QUNTUM, המורכבת ממספר אלמנטים:

·         גלאי נוכחות לשליטה על תאורת פנים. כשהגלאי מגלה שאין איש בחדר, המערכת מחכה פרק זמן שנקבע מראש, ואז מכבה את האור.

·         תאי פוטו-צל שבודקים את רמת האור בחדר/באולם לעומת החוץ, ותומכים בניצול מירבי של האור הטבעי. על פי המדידות יודעת המערכת להפעיל תאורה מלאכותית באופן מדויק, כהשלמה אופטימלית וחסכונית לתאורה טבעית.

·         חיבור ישיר שמאפשר שליטה ידנית ופרטנית על התאורה בבניין ובמשרדים.

 

העקרונות הירוקים שהוצגו בכתבה זו יביאו לחסכון משמעותי ביותר באנרגיה ובצריכת החשמל בבניין. נתוני הביצוע של המערכות יהיו חשופים לציבור הרחב, על גבי מסכי מידע בכניסה לבניין ובאתר האינטרנט. חשוב לציין כי הנתונים לא יופיעו על גבי המסך החיצוני של הקפסולה, וזאת בכדי למנוע זיהום אור ופגיעה בבעלי החיים שבגן הזואולוגי הצמוד למתחם.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>