תועלתנות עסקית, אחריות סביבתית ומה שביניהם: ניתוח אקו-מוסרי של תהליך קבלת ההחלטות בקרב סטודנטים למנהל עסקים באונ' ת"א

הסטודנט: ויטלי ויינבלט

מנחים: פרופ' דני רבינוביץ' וד"ר יצחק ספורטא

האם מנהיגי העתיד העסקיים בישראל חושבים על הסביבה? האם הם מודעים לאחריות המגזר העסקי כלפי כדור הארץ ומשאביו הפוחתים? היכן נמצאים השיקולים הסביבתיים בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם? האם ישנו מקום לאתיקה סביבתית בעבודה העסקית? אלה הן שאלות קריטיות הנשאלות במסגרת מחקר חדש בבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, שעורך ויטלי ויינבלט, תלמיד לתואר שני, בהנחייתם של פרופ' דן רבינוביץ' מהפקולטה למדעי החברה וד"ר יצחק ספורטה מהפקולטה לניהול.

 

ויטלי, בעל תואר ראשון בסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, הוא אחד מהתלמידים הראשונים לתואר שני בביה"ס ללימודי הסביבה. "בית הספר ללימודי הסביבה הוא הפלטפורמה המושלמת למטרות המקצועיות שלי", אומר החוקר הצעיר. "אני מקווה למלא תפקיד חשוב בהצגת אחריות ארגונית בהתאם לרעיונות פילוסופיים כמו 'השורה התחתונה המשולשת': אנשים, כדור הארץ ורווחים לקהילה העסקית בישראל. באמצעות ביה"ס ללימודי הסביבה הצלחתי לבנות תוכנית לתואר שני שמשרתת בצורה מצויינת את השאיפות והרעיונות שלי".

 

תוכנית הלימודים הרב-תחומית של ויטלי, שנבנתה בקפידה בתמיכת צוות בית הספר, משלבת לימודי סביבה ואקו-פילוסופיה עם מבחר קורסים לתואר שני (אתיקה עסקית, תיאורית קבלת החלטות, תיאוריה ארגונית ועסקים והסביבה) מבית הספר למנהל עסקים ע"ש לאון רקנאטי באוניברסיטת תל אביב. התזה שלו, המתייחסת לנושא הקריטי של מודעות סביבתית בקרב סטודנטים לתואר שני בבית הספר הגדול והמשפיע ביותר למנהל עסקים בארץ, משלימה את התמהיל האקדמי הזה באמצעות מתודולוגיות תצפית אנתרופולוגיות שלמד במסגרת התואר הראשון שלו.

 

בתור התחלה, במסגרת קורס החובה לאתיקה עסקית, ויטאלי חילק לכל הסטודנטים בשנה הראשונה ללימודי התואר השני שאלון על מודעות סביבתית.

חלקו הראשון של השאלון הכיל שאלות כלליות לגבי הידע של המשיב, גישתו ומחוייבותו האישית לנושאי סביבה. לאחר ניתוח סטטיסטי, השאלונים הראו כמותית שמודעותם של סטודנטים לתואר שני בלימודי סביבה גבוהה מזו של הציבור הכללי בישראל, כפי שבאה לידי ביטוי בסקר ISSP (International Social Survey Program) משנת 2000.

 

חלקו השני של הסקר היה איכותני, ובו ניתנה לסטודנטים דילמה ניהולית הקשורה לסביבה, והם נשאלו כיצד היו מטפלים במצב עדין מסוים, בתור מנהלי מפעל. כמחצית המשיבים בחרו תשובה המראה אחריות סביבתית. יחד עם זאת, רק כ-20% מהם הצליחו לתמוך בהחלטתם באמצעות פילוסופיה אקולוגית מוצקה ו/או הסבר עסקי רחב יותר. "ממצא זה מעיד על הצורך להרחבה ולשיפור היסודות התפיסתיים שתוכנית ה-MBA מציעה בנושא קיימות עסקית", אומר ויטלי.

 

בחלק אחר של התזה, הוא מנסה לגלות כיצד בנוי רעיון איכות הסביבה מבחינה סמיולוגית, ואיך הוא מטופל בכיתות ה-MBA. כאן החוקר יישם את השיטה האנתרופולוגית של תצפית השתתפותית בשיעורים בהם למד בבית הספר למנהל עסקים. "למדתי הרבה מאוד מתצפית ומהקשבה לאינטראקציות ולהתנהגות, ומתצפית על תרבות השיעור", הוא מסביר. "תהליך ההוראה עצמו ממלא תפקיד חשוב בסוציאליזציה של הסטודנטים על ידי שינוי, הרחבה או הצרה של המשמעות המיוחסת לרעיונות ספציפיים. למעשה, עצם הכללת ו/או הוצאת רעיונות סביבתיים מסויימים מחומרי הלימודים וממטלות הסטודנטים כבר חושפת הרבה מאוד. בעזרת תצפית בגורמים אלה וניתוחם, הצלחתי לזהות רעיונות וגישות הקשורים לסביבה הטבעית. אלה הם הרעיונות והגישות שתוכניות הלימוד היום שמות בארגז הכלים של מנהלי העתיד".

 

המחקר של ויטלי ויינבלט הוא פרויקט המחקר הראשון בישראל שמתייחס לאתגר של חינוך מנהלים עתידיים לכלול פרמטרים אקולוגיים-אתיים בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם. עבודתו החלוצית מלווה גם בחזון מלא השראה: "אני מקווה שהמחקר שלי יוביל לפתיחת שדה מחקר חדש ויזרז את יישום הפרמטרים האתיים האיכותניים בקבלת ההחלטות בארגונים, המנוהלת כיום בהתאם לשיקולים כלכליים וסטטיסטיים", מסכם ויטלי, שמצפה לקריירה דינמית, ומתכנן לפרסם את הרעיונות החדשניים שלו בקרב הקהילה העסקית בישראל.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>