חדש באטריום - חימום ומיזוג תת-רצפתי, מהעידן העתיק למאה ה-21

בבסיס האולם המרכזי של הבניין החדש, הונחו צינורות המים של הרצפה התרמית. הם יאפשרו מיזוג נעים בדיוק במרחב שבו הוא נדרש, ביעילות מרבית, מבלי לחמם את כל החלל הענק

08 אפריל 2014

בבסיס האולם המרכזי של הבניין החדש, הונחו צינורות המים של הרצפה התרמית. הם יאפשרו מיזוג נעים בדיוק במרחב שבו הוא נדרש, ביעילות מרבית, מבלי לחמם את כל החלל הענק. מערכת זו משתלבת עם מערכת האוורור הפסיבי למיזוג אוויר יעיל באמצעות כוחות הטבע המתחדשים.

 

האטריום, החלל המרכזי של הבניין, הוא לא רק אולם הכניסה, הוא צומת מרכזית של פעילות ותנועה, המחבר את כל חלקי הבניין וממחיש את חזון ועקרונות בית הספר. מבנה האטריום השקוף בנוי על בסיס עקרונות  של חיבור, פתיחות ושיתוף. מצדו האחד האקו-וול, במה לשיתוף רעיונות ופתרונות, ומצדו השני אולמות ההרצאות וחדרי החוקרים, ללא מסדרונות סגורים ומנותקים. האטריום מתנשא למלוא גובה הבניין, וגגו הוא תקרת Skylight שקופה. בתכנון האטריום הושקעה מחשבה ליצור חלל נעים ונוח, העושה שימוש במיקום המבנה ובכוחות הטבע כדי ליצור נוחות טבעית לנמצאים בו מבלי שיהיה צורך להשקיע אנרגיה רבה במיזוג אוויר מלאכותי.

 

חימום יעיל - מתחת לרגלינו!

לפני שהושלמה רצפת האטריום, הונחו צינורות המים של הרצפה התרמית במערך צפוף. בחורף יובילו הצינורות מים חמים ויאפשרו חימום לגובה 2 המטרים הראשונים של חלל האטריום - בדיוק במרחב שבו אנשים נעים ויושבים. כך תושג יעילות מיזוג מקסימלית, מבלי לחמם את כל החלל הענק שגובהו 16 מטר. מערך הצינורות של הרצפה התרמית בנוי כך שבחורף הרצפה פולטת חמימות אל החלל, ואילו בקיץ סופגים הצינורות את הקרינה הטבעית הנפלטת מגוף האדם ומסייעים לשמור על טמפרטורה נוחה בחלל האטריום.

 

מקור האנרגיה למים החמים הוא קולטי השמש המותקנים על האקו-וול שבחזית הדרומית. מערכת זו היא חלק ממערכת המיזוג התרמו-סולארית, והיא משתלבת עם מערכת האוורור הפסיבי למיזוג אוויר יעיל באמצעות כוחות הטבע המתחדשים, כמעט ללא חשמל.

 

ידע מהזמן העתיק מיושם בטכנולוגיה חדשנית

גם הרצפה התרמית וגם מערכת האוורור הטבעי לניווט זרימת האוויר, מבוססות על עקרונות שהיו בשימוש כבר בזמן העתיק. מבנים רבים מצפון מזרח אסיה ועד לחופי הים התיכון ממחישים כיצד  ידעו בני האדם ליצור תחושת נוחות אופטימלית בתוך המבנים, באמצעות תכנון נכון התואם את תנאי הסביבה והאקלים.

 

עדויות לרצפה המחוממת על ידי אש יש כבר מהתקופה הנאוליתית בצפון מזרח סין ובקוריאה, כדוגמת ה-Ondol הקוריאני. בתקופה מאוחרת יותר פיתחו הרומאים את מערכת ה- Hypocaustשהובילה אוויר חם מכבשן לוהט שהוזן על ידי מדורות אש לתוך מערך של רצפה כפולה הנשענת על עמודים. אולם מערכות קדומות אלו דרשו הבערת אש ויצרו זיהום של עשן ופחמן חד-חמצני. הרצפה התרמית הקורנת היא טכנולוגיה חדשנית המשיגה את אותן תוצאות באמצעות אנרגיית השמש, ובדרך אקולוגית בטוחה ויעילה. 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>