מיליון מיני צמחים ובעלי חיים נמצאים בסכנת הכחדה, בהם גם המין האנושי

דו״ח האו״ם לשנת 2019 שפורסם במסגרת הפלטפורמה המדעית הבין ממשלתית למגוון ביולוגי, מצא כי מיליון מינים על סף הכחדה - מה אפשר לעשות?

17 יוני 2019
סביבה, מגוון מינים

אין לנו דרך עדינה להגיד לכם את זה. החיים כפי שאנחנו מכירים אותם בסכנה. לא מזמן פרסם האו"ם דו"ח קשה במיוחד, שבו הוא מתאר ב-1,300 עמודים כיצד פגיעה מתמשכת שלנו, בני האדם, בקרקע, בים ובאיכות האוויר הובילה לשינויי אקלים קיצוניים ולהרס של בתי גידול, ואיך היא מדרדרת אותנו אל ספו של המדרון החלקלק, שיגלגל את כדור הארץ לנקודת האל-חזור. כבר עכשיו, מזהיר הדו"ח, מיליון מיני צמחים ובעלי חיים נמצאים בסכנת הכחדה, בהם גם המין האנושי. קראנו את הדו"ח (טוב, בסדר, רפרפנו עליו, בכל זאת 1,300 עמודים...), נשמנו עמוק וקיימנו סמינר שבועי מיוחד בנושא.

 

להשפעות המזיקות של הרס הסביבות הטבעיות, לזיהום הסביבה על ידי פסולת ולשינויי אקלים כתוצאה מפליטת פחמן לאטמוספירה, כבר יצא שם רע במשך שנים ארוכות. אבל מסתבר שגורם פחות מוכר אך קטלני מאיים היום על המגוון הביולוגי בעולם החי והצומח. קוראים לו מינים פולשים. התל אביביים שבכם בוודאי חושבים מיד על ציפורי המיינה ההודית והדררה הירוקה, שהפכו נפוצות יותר באזורנו מהציפורים המקומיות. תופעה דומה מתרחשת גם בעולם הצומח, עם השפעות הרסניות וכמעט בלתי הפיכות.

 

ד"ר מיכל גרונטמן, חוקרת אקולוגיה ואבולוציה של צמחים בחוג ללימודי הסביבה, מתמקדת במחקרה בצמחייה שגדלה על החוף. "כ-40% ממיני הצמחים האנדמיים בישראל צומחים בחולות מישור החוף. רבים מהם נדירים או מצויים בסכנת הכחדה ואיתם בעלי החיים המתקיימים סביבם. אני רוצה לגלות מה ההשפעה של הצמחים הפולשים על חברות הצומח ומה הן התכונות שמאפיינות אותם, כדי להבין כיצד ניתן יהיה להתמודד איתם בעתיד".

 

ישנם צמחים שהובאו במיוחד כדי לייבש ביצות או כדי למנוע סחף של חולות נודדים. אך מה קורה כשהנזק גדול מהתועלת? "את טיונית החולות למשל הביאו ארצה מארה"ב כדי שתעזור להילחם בנדידת חולות, אך בפועל היא משנה את בית הגידול ואת הרכב הצומח הטבעי, ובכך גם את אוכלוסיות בעלי החיים, כמו חרקים ופרוקי רגליים אחרים, שחיו בסימביוזה עם אותם צמחים", מסבירה ד"ר גרונטמן.

 

לשאלה מדוע אי אפשר פשוט לעקור מן השורש את הצמחים המשתלטים עונה ד"ר גרונטמן, כי מעבר לעובדה שלא ניתן להילחם ברבייה הטבעית של הצמחים, השינוי הסביבתי של חלק מהם הוא בלתי הפיך. עקירתם תפר את האיזון, ולחלל שיותירו ייכנסו מיד מינים פולשים חדשים. 

 

האדם – המין ההורס

אין ספק כי ההכחדה ההולוקנית שאנו חווים כעת, הכחדה המונית של משפחות רבות של צמחים ובעלי חיים, כולל יונקים, עופות, דו-חיים, זוחלים ופרוקי רגליים, מתרחשת בעוצמה חזקה בהרבה ובאופן מואץ, בעיקר בגלל השפעת האדם. אבל מסתבר שכבר בימים שהיינו ציידים ולקטים גרמנו נזק לא קטן.

 

האם נעבור גם את זה?

​ד"ר גרונטמן מסבירה כי "מנקודת המבט של המין האנושי, אנחנו תלויים בשירותים שמספקות המערכות האקולוגיות הקיימות, כמו טיהור אוויר ומים, האבקה של יבולים, תרופות וכו'. לכן, אם תימשך הפגיעה החמורה במגוון המינים שאנו חווים היום בעקבות השפעות אדם, תהיה לכך השפעה ניכרת על חיינו".

 

 

השורד האחרון? מה זה כבר הכחדה הולוקנית בשביל מי ששואה גרעינית קטנה עליו. התיקן

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>