עסקים ירוקים הם עסקים טובים

"עבור המגזר העסקי בישראל ובעולם, המודעות הסביבתית כיום אינה עוד עניין של בחירה. זוהי חובה אמיתית!" אומר פרופ' יהודה כהנא, ראש מכון עסקים וסביבה ע"ש אלפרד אקירוב

15 דצמבר 2008
מכון עסקים וסביבה

"עבור המגזר העסקי בישראל ובעולם, המודעות הסביבתית כיום אינה עוד עניין של בחירה. זוהי חובה אמיתית!" אומר פרופ' יהודה כהנא, ראש מכון עסקים וסביבה ע"ש אלפרד אקירוב, שנוסד במאי 2007 כיוזמה משותפת של בית הספר ע"ש פורטר, הפקולטה לניהול ע"ש לאון רקנאטי, הפקולטה  למשפטים ע"ש משפחת בוכמן ובית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס. 

 
לדברי פרופ' כהנא, מומחה בינלאומי לנושא ניהול סיכונים ואיש עסקים פעיל ומצליח בעצמו, חשיבה "ירוקה" היא יותר מגישה אתית ראויה לשבח: היא טובה לעסקים! ומדוע? כי מצד אחד, יצרנים שלא יהפכו במהרה את מוצריהם לבני קיימא לא יעמדו בתקנים העולמיים המקובלים, לא יוכלו לייצר את מוצריהם ושירותיהם, ויפשטו את הרגל. מצד שני, התהליך של המעבר לגישה ירוקה מייצר בחברה רוח של חדשנות, ויוצר שיפורים רווחיים רבים בתוך החברה עצמה, ומשפר משמעותית את ביצועיה העסקיים. "משימתו של מכון אקירוב", אומר מנהל המקום בנחרצות רבה, "היא ליידע את מנהיגי הקהילה העסקית הישראלית בהווה ובעתיד לגבי נושא קריטי זה ולסייע להם ליצור שינוי תפיסתי, מוקדם ככל האפשר!"
 
כדי לעשות זאת, פונה מכון אקירוב לשלושה סוגי קהל – תלמידים לתואר שני, מנהלים עסקיים וחוקרים באקדמיה - ובונה לכל קבוצה תוכניות יעילות:
"קודם כל, אנחנו מוסיפים למערכת הלימודים האקדמית של בית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב קורסים חדשים במגוון היבטים של עסקים וסביבה" אומרת ליאת גולן, עורכת דין לענייני הסביבה בעברה, והמנהלת המקצועית של מכון אקירוב כיום. "הסטודנטים היום צריכים להבין שהם חייבים להיות ירוקים. בעולם העסקי שלנו היום אין מדובר במותרות. הקורסים המוצעים בשנה האקדמית הקרובה, כמו עסקים וסביבה, אסטרטגיה סביבתית, ניהול סיכונים והסביבה, ויוזמה חברתית, יספקו לסטודנטים לתואר שני את הכלים להפוך למנהלים אחראים לסביבתם. הם יהיו מנהיגים עסקיים מהדור החדש, שיוכלו להתמודד עם האיומים הקיימים ולנצל את ההזדמנויות הנוצרות בסביבות העסקיות והטבעיות המשתנות שלהם".
 
מכון אקירוב פונה גם אל מעבר למסדרונות האקדמיה ומארגן כנסים, הרצאות, פורומים, סמינרים וסדנאות למען הקהילה העסקית בישראל ומלמד את המנהלים על היתרונות והחיוניות של המהפיכה הירוקה. כך, תחת חסות המכון, מנהלים ישראלים פוגשים מנכ"לים שהפכו את החברות שלהם לירוקות, ומאמינים שהמעבר הזה היה הצעד העסקי הכי טוב שהם עשו אי-פעם! הם הקשיבו לנציגים מארגונים בינלאומיים מובילים כגון הארגון לפיתוח ושיתוף פעולה כלכלי (OECD) ויוזמת הדיווח הגלובלית (GRI) והם מעורבים בדיונים ערים עם הארגונים המקושרים לאוניברסיטת תל אביב, כגון המועדון העסקי של ידידי אוניברסיטת תל אביב, ובוגרי הפקולטה למנהל עסקים. בעתיד הקרוב ישיק המכון תוכנית ייחודית לאסטרטגיית סביבה למנהלים בכירים, שנבנתה על ידי המכון, בשיתוף פעולה עם הפקולטה לניהול.
 
המטרה השלישית בחשיבותה שהציב לו המכון היא לקדם מחקר אקדמי רב-תחומי. כחלק ממשימה זו, יעודד המכון חברי סגל באוניברסיטת תל אביב וסטודנטים לתואר שני המתמחים במגוון תחומים, לחקור נושאים הקשורים לנושא הרב-ממדי של עסקים וסביבה.
"הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב היא המֶכָּה של המגזר העסקי בישראל, והקריאה לשינוי חייבת לבוא מאיתנו", מסכם פרופ' כהנא. "החלום שלי הוא שבעוד שנתיים כבר נזכה לראות בדוחות הפיננסיים של 15% מהחברות הגדולות בישראל פרק שיוקדש לנושא פעילויות הקשורות לסביבה. שנה לאחר מכן, אני מקווה שאחוז החברות יוכפל ויעמוד על 30%. זה יהיה המדד האמיתי להצלחה שלנו".
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>