פתרונות לעתיד רצוי ומקיים

פרופ' רוברט קוסטנזה, אחד מהוגי הדעות המובילים בעולם בתחומי כלכלה אקולוגית, הגיע לביקור קצר בארץ וכיבד אותנו בהרצאה ואחריה מפגש מצומצם לשיחה על מגמות עכשוויות בקיימות וכלכלה.

04 נובמבר 2013

פרופ' רוברט קוסטנזה, אחד מהוגי הדעות המובילים בעולם בתחומי כלכלה אקולוגית, הגיע לביקור קצר בארץ וכיבד אותנו בהרצאה ואחריה מפגש מצומצם לשיחה על מגמות עכשוויות בקיימות וכלכלה, באירוע שאורגן במשותף עם מרכז השל לקיימות ומכון מילקן. המפגש התקיים ביום שישי, 1.11.13, ולמרות שכבר התחיל סוף השבוע, חדר ההרצאות היה מלא בעשרות מאזינים.

 

פרופ' קוסטנזה דיבר על הצורך בפתרונות לעתיד רצוי ומקיים, שמתבטאים למעשה בעיצוב מחדש של הכלכלה העולמית. הוא הדגיש את הקשר בין הרווחה האנושית והקיימות הסביבתית, ואת הצורך בשילוב בין יעדים סביבתיים, חברתיים וכלכליים, והפחתת פערים בחברה. במחקר שהציג, אותו ערך יחד עם עמיתתו, ד"ר אידה קוביצבסקי, נבדק הקשר והמתאם בין אינדיקטורים כלכליים שונים ב-17 מדינות. הוא התייחס לתמ"ג ול-GPI – Genuine Progress Indicator, כמדד חלופי שמתייחס לאינדיקטורים כלכליים משמעותיים בתפישת הקיימות שאינם מיוצגים בחישובי התמ"ג, והעלה את שאלת היסוד – האם יש צורך אמיתי שהכלכלה תמשיך לגדול? לדבריו, כלכלה שאינה צומחת יכולה להוביל לכמה אסונות, אבל עם יישום מדיניות מתאימה אפשר להימנע מהיבטים קשים כמו אבטלה, עוני ועוד, והמשבר הכלכלי האחרון הראה לנו למעשה שהמשך הצמיחה אינו בר קיימא.

 

על פי ראייתו של פרופ' קוסטנזה, האנושות התמכרה למערכת הכלכלית הנוכחית, ומכיוון שמדובר בהתמכרות, הוא מציע לה תוכנית גמילה בת 12 צעדים:

1.       New meanings and measures of success

2.       Limits on materials, energy, wastes, and land use

3.       More meaningful prices

4.       More durable, repairable products

5.       Fewer status goods

6.       More informative advertising

7.       Better screening of technology

8.       More efficient capital stock

9.       More local, less global

10.   Reduced inequality

11.   Less work, more leisure

12.   Education for life, not just work

 

הצורך בפעילות משותפת לפיתוח החזון הכלכלי החדש, תורגם להתארגנות שתשמש כמוקד לפעילות עולמית בתחום זה: (Alliance for Sustainability And Prosperity (ASAP

וכדי לקדם יישום פתרונות לעתיד טוב יותר, אתם מוזמנים לעיין באתר כתב העת – Solutions.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>