יום עיון: ערים מקדמות מצוינות סביבתית

הקליניקה למדיניות סביבה - פרויקט ייחודי שבמסגרתו מעניקים סטודנטים של בי"ס פורטר ייעוץ סביבתי לרשויות מקומיות ברחבי הארץ

30 דצמבר 2012
פרופ' שרוירס

הקליניקה למדיניות סביבה - פרויקט ייחודי שבמסגרתו מעניקים סטודנטים של בי"ס פורטר  ייעוץ סביבתי לרשויות מקומיות ברחבי הארץ – ערך ב-27 בדצמבר יום עיון תחת הכותרת המאתגרת: ערים מקדמות מצוינות סביבתית. היה זה יום העיון השנתי השלישי במספר של הקליניקה, והפעם – לדברי המנהלת האקדמית של הקליניקה, עמיתת פורטר ד"ר דורית קרת – בחרו המארגנים להתמקד בהיבטים חיוביים של הפעילות בתחום הקיימות. לפיכך הופנה הזרקור להישגים סביבתיים, בארץ ובעולם, שיוצרים תקווה של ממש לעתיד טוב יותר. 

 

אורחת הכבוד הייתה פרופ' מירנדה שרוירס, ראש מרכז המחקר למדיניות הסביבה באוניברסיטה החופשית בברלין, ומומחית בינלאומית בתחום הסביבה העירונית. פרופ' שרוירס ריתקה את האולם המלא מפה לפה בהרצאתה על "כוחה של הזירה המקומית: קיימות שצומחת מלמטה למעלה". היא הדגישה את תפקידן המרכזי של הרשויות המקומיות בהאצת הפעילות הסביבתית בכל העולם. "כמחצית מאוכלוסיית העולם מתגוררת כיום בערים," אמרה. "במקומות רבים נוקטות העיריות יוזמה, ומובילות לשיפורים שמגיעים גם לרמה הארצית והגלובאלית."

 

פרופ' שרוירס סיפרה על השפעתן המעודדת של כמה התאגדויות לאומיות ובינלאומית של רשויות מקומיות: ICLEI  - רשויות מקומיות למען קיימות, ארגון עולמי המונה, נכון להיום, 12 מגה-ערים, 100 סופר-ערים ואזורים עירוניים, 450 ערים גדולות ו-450 ערים בינוניות וקטנות ב-84 ארצות, ביניהן גם שתי ערים 'משלנו' – ירושלים ורעננה; C40 – קבוצת מנהיגות בנושאי אקלים, הכוללת את 40 הערים הגדולות בעולם; הסכם ההגנה האקלימית של ראשי ערים בארה"ב, עליו חתמו עד היום ראשיהן של 1,054 ערים אמריקאיות; וברית ראשי הערים באירופה, המציגה בגאווה מספר מכובד ביותר של 4,602 חברים - כולם מנהיגים מקומיים הפועלים להפחתה של 20% בפליטת גזי חממה ביישוביהם, עד שנת 2020.

 

הדיווח המרשים ביותר של האורחת הנכבדה עסק בערי גרמניה – מובילות כלל-עולמיות ללא מתחרים בכל הנוגע לנושא הקיימות: עיר הנמל הגדולה המבורג, שזכתה בתואר 'הבירה הירוקה של אירופה' לשנת 2011 מטעם האיחוד האירופי; פרייבורג, חלוצה ידועה בתחום האנרגיה המתחדשת והיעילות האנרגטית מאז ראשית שנות ה-70; בוטרופ, עיר תעשיה ובעבר מרכז של כריית פחם, שהפחיתה משמעותית את פליטת גזי החממה באמצעות קמפיין הסברה מדלת לדלת; והכפר פלדהיים – הקהילה הראשונה בעולם המייצרת חשמל אך ורק באמצעות אנרגיית הרוח; כמו כן הזכירה פרופ' שרוירס את הכנס האזורי בנושא '100% אנרגיה מתחדשת' שנערך בספטמבר 2012, ומשך אליו 800 ראשי רשויות חדורי מוטיבציה מכל רחבי גרמניה; וציינה כי מוסד הבית שלה, האוניברסיטה החופשית בברלין, הצליח להפחית את פליטות גזי החממה שלו ב-23% מאז שנת 2000.

 

בסיום האירוע נערך פאנל של מנהיגי רשויות ישראלים המצטיינים בעשיה סביבתית מקומית, בהנחייתו של אופיר פז פינס – שר הפנים בעבר, וכיום מנהל המכון לחקר שלטון מקומי  באוניברסיטת תל אביב. המשתתפים הציגו מגוון פרויקטים סביבתיים איכותיים המונחים על שולחנם: חנן ארז, ראש המועצה הקומית מגידו, דיבר על המאבק לשימור השטחים הירוקים במועצה, שהוכרו על ידי אונסקו כמרחב ביוספרי; דוד אריאלי, ראש המועצה המקומית קריית טבעון – החלוצה הישראלית בתחום הגגות הסולריים – תיאר את האסטרטגיה הסביבתית המנחה את כל החלטות המועצה; דוד הרטום, סגן ראש עיריית אשדוד (כיום העיר החמישית בגודלה במדינה), סיפר על תוכנית אב חדשה לתחבורה מקיימת, לצד תוכניות ירוקות נוספות המקודמות על ידי ראש העיר; ונעמי צור, סגנית ראש עיריית ירושלים לענייני תכנון וסביבה, המליצה על 'שיטת מרטין לותר קינג': חלום משותף על סביבה טובה יותר, שמקרב בין האוכלוסיות השונות, ואף עוינות לעתים, של עיר הבירה המורכבת.

 

הקליניקה למדיניות סביבה ויום העיון השנתי שלה הינם יוזמות בינתחומיות משותפות של בית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר והחוג למדיניות ציבורית של אוניברסיטת תל אביב. יום העיון השנתי התקיים בחסות הקרן הקיימת לישראל.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>