דגש חדש בביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר: כלכלת סביבה

ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר עושה מאמצים ניכרים לכסות נושאים סביבתיים בהיקף רחב ככל האפשר. במסגרת זו הופנה לאחרונה הזרקור אל תחום חדש יחסית, ההולך ומתפתח במהירות: כלכלת סביבה.

30 אוקטובר 2010
מתוך המצגת של פרופ' פאולו א.ל.ד. נונס

ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר עושה מאמצים ניכרים לכסות נושאים סביבתיים בהיקף רחב ככל האפשר. במסגרת זו הופנה לאחרונה הזרקור אל תחום חדש יחסית, ההולך ומתפתח במהירות: כלכלת סביבה. יום עיון בשם "הכלכלה של שינויי אקלים במזרח התיכון", שנערך בשיתוף עם המכון לעסקים וסביבה ע"ש אקירוב, הציג קשת של גישות להיבטים הכלכליים של ההתחממות הגלובלית ולאיומים אקלימיים אחרים.

 
"כלכלת סביבה הוא תחום קריטי אך מורכב ביותר," מסביר המנהל המקצועי של ביה"ס ללימודי הסביבה, ד"ר אריה נשר. "היא עושה שימוש בכלים כלכליים קיימים כדי לבנות מודלים שינבאו וייספקו לנו תמונה לגבי הכלכלה בעוד 10, 20 ואף 50 שנים מהיום – תוך התחשבות במקבץ גדול מאוד של משתנים סביבתיים. תחזיות יישומיות מסוג זה עשויות להפוך לכלי חיוני עבור קובעי מדיניות, ולאפשר להם לנקוט בצעדים שימתנו תהליכים מזיקים."
 
יום העיון האחרון קיבץ מספר מומחים בינלאומיים מובילים, שהציגו זוויות שונות של כלכלת סביבה:
 
פרופ' דיוויד ג'יי מדיסון מאוניברסיטת בירמינגהאם באנגליה, שמתמחה בכלכלה של האושר, הרצה על סוגי האקלים המועדפים ועל הערך שלהם למשקי בית פרטיים. לדבריו, אנשים מוכנים לשלם סכומי כסף גדולים כדי לחיות באקלים מועדף, או לבצע את ההתאמות הדרושות לשם כך (כגון חימום או מיזוג). הוא השתמש במודל המבוסס על תמ"ג לנפש ועל סטיות חודשיות מהחמימות הנעימה של 18.3°C, והדגים כיצד יפגעו שינויי אקלים עתידיים בשביעות הרצון הכוללת מהחיים – במיוחד במדינות המתאפיינות בהכנסה נמוכה.
 
פרופ' פאולו א.ל.ד. נונס, מומחה לכלכלה של המגוון הביולוגי בתוכנית לפיתוח בר קיימא של המוסד ע"ש אֶני אנריקו מט אי (FEEM) במילאנו, דיבר על הערך הכלכלי של שירותי אקוסיסטמה (מערכת אקולוגית), דהיינו שירותים בעלי ערך, שהאנושות מקבלת ישירות מהטבע. לטענתו, שירותי אקוסיסטמה, כגון טיהור מים, מניעת סחף, אגירת פחמן ורבים אחרים, הם בעלי ערך כספי רב, והמחיר שאנו משלמים בגין הירידה במגוון הביולוגי המספק שירותים אלה - ירידה המואצת על ידי שינויי האקלים - הוא יקר ביותר. הוא הדגיש שעלינו להכיר בתפקידו הכלכלי של הטבע, כתמריץ מכריע לפעולות שימתנו את שינויי האקלים ויסייעו בשימור המגוון הביולוגי.
 
ד"ר פרנצ'סקו בוסלו, אף הוא מהתוכנית לפיתוח בר קיימא במילאנו, הציג את CIRCE, פרויקט מחקר בינלאומי בן 4 שנים הממומן על ידי הנציבות האירופית. מטרתו של הפרויקט השאפתני, הסביר בוסלו, היא לפתח מודל משולב ורב-היבטים ראשון מסוגו, שישמש להערכת ההשפעות המגוונות של שינויי האקלים באזור הים התיכון עד שנת 2050.
 
את הזווית הישראלית הציגו החוקרים פרופ' מרדכי שכטר וד"ר רוסלנה רחל פלטניק מאוניברסיטת חיפה, שדיברו על שינויי האקלים והכלכלה בישראל. שניהם הדגישו את הצורך לגבש וליישם מדיניות ברורה ויעילה למיתון תהליכי שינוי אקלים, ולהסתגלות לשינויים סביבתיים בלתי נמנעים. 
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>