קליניקה למדיניות סביבתית תלווה רשויות מקומיות

הקליניקה למדיניות סביבתית, יוזמה חדשה של ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, בשיתוף החוג למדיניות ציבורית וביה"ס לממשל ולמדיניות ע"ש הרולד הרטוך, תעניק תמיכה מקצועית לרשויות מקומיות בישראל, הפועלות לקידום הגנת הסביבה בתחומיהן.

15 דצמבר 2009
קליניקה למדיניות סביבתית

הקליניקה למדיניות סביבתית, יוזמה חדשה של ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, בשיתוף החוג למדיניות ציבורית וביה"ס לממשל ולמדיניות ע"ש הרולד הרטוך, תעניק תמיכה מקצועית לרשויות מקומיות בישראל, הפועלות לקידום הגנת הסביבה בתחומיהן.

 
הקליניקה החדשה מבוססת על תפיסה המיושמת כבר זמן רב בתחומים כמו משפטים, רפואה, רפואת שיניים ופסיכולוגיה: סטודנטים מספקים שירותים ציבוריים לקהל הרחב, ובמקביל רוכשים ניסיון מעשי. צוות הסטודנטים בקליניקה למדיניות סביבתית יסייע למקבלי החלטות ולקובעי מדיניות ברשויות המקומיות, ובכך יתמודד עם אתגרים ממשיים מהשטח. 
 
"מהפך משמעותי מתחולל כיום בגישתה של מדינת ישראל לעניין ה מדיניות הסביבתית" מסבירה ד"ר דורית קרת, בעבר עמיתת פורטר וכיום מרצה  בחוג למדיניות ציבורית, ממובילי היוזמה להקמת הקליניקה. "לאחרונה חוקקה הכנסת שני חוקים חשובים, שהעבירו חלק ניכר מהאחריות לעניינים סביבתיים מהשלטון המרכזי אל הרמה המקומית. הראשון הוא חוק סמכויות אכיפה, שמעניק לרשויות המקומיות את הסמכות לאכוף תקנות סביבתיות, ואף לקנוס את המפגעים, ויישומו יחל בפברואר 2010. השני הוא תיקון לחוק חופש המידע, שיחייב את הרשויות לפרסם כל מידע סביבתי המצוי ברשותן, החל בספטמבר 2010".
 
"ישראל הולכת בעניין זה בעקבות מדינות רבות בעולם, שרואות ברשויות המקומיות סמכות טבעית ומתבקשת בכל הנוגע למדיניות סביבתית" מוסיפה שרון מלכי, עוזרת הוראה ומחקר בקליניקה. "הרשויות קרובות לשטח, והן יכולות לפקח מקרוב על מזהמים פוטנציאליים. בנוסף, יש להן מניע חזק לפעול בעניין: איכותם של האוויר שאנו נושמים והמים שאנו שותים מהווה נושא מרכזי בבחירות המקומיות. לצערנו, לבעלי תפקידים ברשויות המקומיות אין כיום כלים מספקים להתמודדות עם האחריות החדשה שהוטלה עליהם - וכאן אנחנו באים לעזור."
 
"כיום קיים פער גדול בין האקדמיה לבין מקבלי ההחלטות במגזר הציבורי, והקליניקה החדשה שואפת לגשר על הפער הזה. אנחנו מבקשים להנגיש את הידע הרב הקיים באוניברסיטאות לקובעי המדיניות בשטח, כדי שיוכלו לתרגם אותו למדיניות סביבתית ישימה ואפקטיבית" אומרת ד"ר שרית בן שמחון-פלג, מנהלת מחקר בבית הספר לממשל ולמדיניות בפקולטה למדעי החברה. "ביה"ס לממשל ולמדיניות עושה זאת בהצלחה בתחומים אחרים, כמו פיתוח בינלאומי וממשל תקין, והגיע הזמן שנתרום את היכולות שלנו גם לעניין הסביבתי."
 
מייסדי הקליניקה, המעצבים כעת את תוכנית העבודה לשנה הקרובה, מסתמכים על שני מחקרים שנערכו לאחרונה על ידי ביה"ס לממשל ולמדיניות, בשיתוף ד"ר אבי גוטליב מהחוג לסוציולוגיה וד"ר גילה מנחם, ראש החוג למדיניות ציבורית: סקר נרחב על ניהול המידע הסביבתי בכל הרשויות המקומיות בישראל, ומחקר עומק על הגישה לנושאי הגנת הסביבה באחת עשרה רשויות נבחרות, כולל ראיונות מקיפים עם בעלי תפקידים רלוונטיים. ממצאי המחקרים ישמשו בסיס למשימותיהם הספציפיות של נציגי הקליניקה ברשויות השונות.
 
הקליניקה למדיניות סביבתית התקבלה בהתלהבות רבה על ידי הסטודנטים, ו-33 מהם כבר נרשמו לפעילות הייחודית והחשובה הזאת. הנרשמים נדרשים להשתתף בקורס תיאורטי ששמו "מדיניות סביבה", ובסמינר שנקרא "מחקר ויישום במדיניות סביבה". בהמשך הם יישלחו לרשויות מקומיות המבקשות הכוונה בתהליכי השינוי, ובסוף השנה הם יגבשו סדרת המלצות ממוקדות לפתרון בעיות המאפיינות כל רשות. בשנה האקדמית החולפת השלימה הקליניקה בהצלחה פרויקט פיילוט בהיקף מוגבל, שהתמקד אך ורק בעיריית תל אביב.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>