אתגרים סביבתיים למגזר העסקי

ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר משתתף ביוזמות שמטרתן להגביר את מעורבותן של חברות ישראליות בעשייה הירוקה.

10 יולי 2009
2020

ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר משתתף ביוזמות שמטרתן להגביר את מעורבותן של חברות ישראליות בעשייה הירוקה. 

 
"הסביבה והעולם העסקי קשורים זה בזה בקשר בל-יינתק," קובע פרופ' יהודה כהנא, ראש מכון עסקים וסביבה ע"ש אקירוב, המופעל במשותף על ידי ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר והפקולטה לניהול של אוניברסיטת תל אביב. "חברות עסקיות גורמות לסביבה את הנזקים הכבדים ביותר, אך הן יכולות גם להיות גם ידידותיה החזקות והמשפיעות ביותר. בארצות רבות, שבהן יש מודעות סביבתית גבוהה, ממלאת הקהילה העסקית תפקיד מרכזי בקידום נושאים סביבתיים. אנחנו מבקשים ליצור מעורבות דומה גם בישראל, ולחזק את מחויבותו של המגזר העסק לסביבה, החל בדרגים הבכירים ביותר."
 
כשמטרה זו לנגד עיניו, נוטל ביה"ס ללימודי הסביבה חלק פעיל ומוביל בשורה של יוזמות ייחודיות תחת הכותרת "סביבה 2020", בשיתוף עם מספר ארגונים נוספים: פרופ' יובל לוי ושות', משרד עורכי-דין ונוטוריונים; החברה לשירותי איכות הסביבה בע"מ; ובני מורן, ייזום וניהול תוכניות בע"מ. במהלך המחצית הראשונה של שנת 2009 השתתף ביה"ס ללימודי הסביבה בשתי תוכניות חשובות שהניפו את דגל השותפות בין עסקים לסביבה:
 
כנס סביבה 2020, מרץ 2009
כנס סביבה 2020, האירוע הסביבתי המרכזי של מדינת ישראל, נערך במרץ 2009, זו השנה השלישית ברציפות. הכנס משך אליו קהל של אלפי אנשי עסקים, וחשף אותם לקשת מקיפה של נושאים, היבטים ודיונים הקשורים לסביבה: מדיניות ממשלתית ותקנות סביבתיות, בניה ירוקה, ניהול סיכונים סביבתיים, ובסופו של יום, קלינטק כמפתח לצמיחה - מושב מיוחד של ביה"ס ללימודי הסביבה ע"ש פורטר.
 
המושב של ביה"ס ללימודי הסביבה התמקד בתרומתו החיונית של המחקר האקדמי לטכנולוגיות הירוקות של העתיד, ונתן במה נדירה למספר מדענים מאוניברסיטת תל אביב, שמחקריהם נענים לאתגרי התעשייה המודרנית:
 
ד"ר דרור אבישר מהחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם, ד"ר הדס ממן מביה"ס להנדסה מכאנית והדוקטורנטים שלהם תיארו מספר שיטות חדשניות לניקוי מקורות מים משאריות של הורמונים, אנטיביוטיקה ותרופות אחרות; פרופ' חנוך כרמלי מביה"ס לכימיה דיבר על עבודתו החלוצית בגיוס התהליך הביולוגי של הפוטוסינתיזה להפקת חשמל; ומחקר נוסף הציע פתרון חדש לבעיה תפעולית מוכרת וחמורה המכונה bio-fouling. פאנל של מומחים הביע דעות מלומדות על הרעיונות והפרויקטים השונים, במונחים של היתכנות פיננסית, פוטנציאל מסחרי ואפשרויות ממשיות ליישום בעולם העסקי ובתעשייה.
 
פורום מנהלי הסביבה, מאי 2009
פורום ייחודי זה, המתכנס פעם ברבעון, מיועד למנהלים האחראים על הפעילות הסביבתית בארגוניהם. כאן הם נפגשים, רוכשים ידע מקצועי חדש, מחליפים רעיונות ודעות, ולומדים מהניסיון ההולך ומצטבר של עמיתיהם.
 
המפגש האחרון של הפורום, שהתקיים באוניברסיטת תל אביב במאי 2009, התמקד באופן מתבקש בנושא של "אימוץ מדיניות סביבתית בעת משבר כלכלי". באירוע השתתפו נציגים של ענפים רבים, ביניהם מנהלים מארגונים מובילים כמו בנק לאומי, לאומי קארד, בנק איגוד, מקורות, רשות שדות התעופה, מוטורולה, וישיי ישראל, מנועי בית שמש ורשת הריבוע הכחול. הנוכחים הקשיבו בתשומת לב רבה לדבריהם של מרצים מומחים, שדנו בנושאים מהותיים כמו קיימות, ניהול בשיטת lean, חיסכון באנרגיה, והמושג החדש: ניהול חשבונות סביבתי.
 
מספר מנהלים, שהפכו לתומכים נלהבים של תעשיה ירוקה בעקבות ניסיונם המעשי בשטח, סיפרו את סיפוריהם המעודדים: יוסי רוזן מ-HP אינדיגו דיבר על פורום סביבתי ייעודי שהתמנה בחברה, ועל התועלת הרבה שצמחה מפעילותו; דב ורמן מקבוצת מהדרין, תאגיד ענק לעיבוד חקלאי, תיאר את השיפור המפתיע בתוצאות העסקיות בעקבות תהליך להשגת תקן ירוק; אלעזר פרידמן מקצא"א, קו צינור אילת אשקלון, סיפר על השקעה מוגברת במעורבת קהילתית; ויואל פלדשו, מנכ"ל נשר מפעלי מלט ישראליים, הסביר כיצד הוא מנהל מפעל תעשייתי ענק, ואף משפר באופן מתמיד את ביצועיו העסקיים – כשהוא נסמך על תשתית איתנה של עקרונות ירוקים! 
המפגש האחרון של פורום מנהלי הסביבה התקיים ב-17 בספטמבר, בבניין הירוק ברמת אביב.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>