הנעה לאקטיביזם סביבתי

תכנית חדשה: הסטודנטים בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר עוברים התמחות במסגרת ארגונים סביבתיים.

10 מאי 2009
גינה קהילתית בבת-ים
"גינה קהילתית" בבת ים

תכנית חדשה: הסטודנטים בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר עוברים התמחות במסגרת ארגונים סביבתיים.

 
תכנית ההתמחות במסגרת ארגונים סביבתיים, היא יוזמה חדשה של בית הספר ללימודי הסביבה, הבאה לקרב בין סטודנטים צעירים מלאי להט וכישרון לבין ארגונים סביבתיים בישראל – לטובת הצדדים המעורבים בעניין ולמען איכות הסביבה בישראל. התוכנית החדשה נמצאת בשנת ההרצה הראשונה שלה, וזוכה לתמיכתה של קרן פורטר ושל הקרן החדשה לישראל באנגליה; התוכנית מנוהלת בשיתוף בית הספר ללימודי הסביבה ושתי"ל – מרכז ההסמכה וההכשרה של הקרן החדשה לישראל לארגונים העוסקים בנושא שינויים חברתיים. "הסטודנטים עובדים על פרויקטים ספציפיים עם ארגונים סביבתיים", מסביר שחר בוקמן, מתאם התוכנית מטעם שתי"ל. "הם מקבלים מלגה נדיבה מהארגון, בנוסף להדרכה מקצועית; בנוסף, הם זוכים להתנסות בעבודה מעשית בשטח, שעיקרה תמיכה במטרות הסביבתיות. הארגונים, מצדם, נהנים מסיוע של סטודנטים לתואר שני, מסורים, בעלי ידע ומוטיבציה, שעושים עבודה מצוינת. 
 
השנה, תכנית ההתמחות הסביבתית קישרה בין שישה סטודנטים מבית הספר ללימודי הסביבה, המתמחים בתחומים שונים, לבין שישה ארגונים סביבתיים מובילים, המטפלים במגוון רחב של נושאים סביבתיים, וביניהם: מחקרים בזיהום אוויר מהתעשייה, עבור "אדם טבע ודין" - אגודה ישראלית להגנת הסביבה; מסע הפרסום "אין יותר תמיכה כספית במזהמים" של "צלול" – עמותה המחויבת להגנה ולשמירה על הנהרות ועל קו החוף של ישראל; "ארגז כלים להתחדשות עירונית בישראל" עבור "מרחב – התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל"; "גינה קהילתית" בבת ים עבור החברה להגנת הטבע בישראל – המרכז התל- אביבי לפעולה סביבתית; אתר אינטרנט ועלון אלקטרוני בנושא "תחבורה בת קיימא בישראל" עבור "תחבורה היום ומחר"; פרוייקט "עמיתי הסביבה" של "מרכז השל" - המכון הישראלי לחשיבה ולמנהיגות סביבתית.
 
עד כה, עמד הפרויקט בציפיות של כל המשתתפים, ואף עלה עליהן:
 
אורית כהן בר-יוסף היא אדריכלית בעלת תואר בוגר באדריכלות מאוניברסיטת תל אביב. אורית נמצאת בעיצומה של כתיבת התיזה שלה בנושא "טרנספורמציה וחידוש במפעלים אורבניים – שימוש חוזר ומיחזור של חללים אורבניים", במסגרת לימודי התואר השני בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר. במקביל, היא עוברת התמחות בתנועה לעירוניות מתחדשת בישראל. "אני אוספת נתונים ומקרי מבחן עבור 'ארגז כלים לעירוניות מתחדשת בישראל' – מדריך שימושי לאדריכלים, למתכננים אורבניים וכן למשרדי עירייה ולמשרדים ממשלתיים; 'ארגז כלים' זה יכול לסייע ליצור קהילות בנות קיימא ולשפר את איכות החיים בערים בישראל. זו הזדמנות נפלאה עבורי לגשר על הפער שבין העולם האקדמי לעולם 'האמיתי', ללמוד אודות הסביבה העירונית ולתרום מהידע ומהניסיון שלי למשהו שאני מאמינה בו בכל לבי", אומרת אורית.
 
במסגרת לימודיו לתואר שני בבית הספר ללימודי הסביבה על שם פורטר, עורך יואב גוטרמן מחקר בנושא איסוף ואגירת פסולת אורגנית ומשתלב בהשתלמות במסגרת ארגון "צלול", במסגרתה אוסף יואב  נתונים על מים מזוהמים ממפעלים תעשייתיים. "אני מתעניין מאוד בנושאי מים", הוא אומר. "למדתי את נושא מדיניות המים בישראל והשיקום של מקורות מים מזוהמים, ואני חושב שהעבודה בארגון "צלול" היא מרתקת ומאתגרת כאחד. הפרויקט שלי ישולב בפרסום שנועד להגדיר ולאכוף קריטריונים סביבתיים נוקשים שיחולו על חברות המבקשות סיוע כספי מהממשלה. מבחינתי, זו נקודת פתיחה מצוינת למעורבות עתידית בסוגיות סביבתיות קריטיות."
 
לתמר קינן, מנהלת כללית ב"תחבורה היום ומחר", יש רק מילים חמות להגיד על רינת בוטבול, מתמחה שעובדת בארגון שלה. "היא חכמה, מסורה ומכירה את האינטרנט על בוריו. הודות לה, הנוכחות שלנו והחשיפה שלנו באתרי האינטרנט גַדלה במידה עצומה, עם קישורים לכל האתרים והפורומים הרלוונטיים. מודעות הציבור לפעילויות שלנו גַדלה גם כן. אנחנו מקבלים עכשיו הרבה יותר תגובות. הזירה האינטרנטית הקריטית התעוררה לחיים עבורנו. אנחנו אסירי תודה לבית הספר ללימודי הסביבה ולתוכנית ההתמחות שלו." 
 
"הצלחת התוכנית והתלהבות המשתתפים מרגשות", אומר שחר בוקמן. "אנו מקווים להמשיך ולהרחיב את הפרויקט בשנים הקרובות. אנו באמת מאמינים שהתוכנית הזו מספקת קרקע פורייה לפיתוח המנהיגות הסביבתית העתידית בישראל."
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>