ניתוח ומידול של התרחבות השימוש ברכבים חשמליים במרחבים עירוניים – מקרה הבוחן של תל אביב

הסטודנט: אורי מלר
מנחים: פרופ' יובל פורטוגלי, ד"ר ורד בלאס

הרכב החשמלי מהווה חידוש טכנולוגי בעל פוטנציאל לשינוי סביבתי משמעותי מאוד, העולה מחדש בשנים האחרונות, על רקע אתגרי האקלים הגלובליים. יחד עם זאת, בדומה לחידושים טכנולוגיים אחרים שקדמו לו, דרכו לדיפוזיה מוצלחת בציבור הרחב עדיין ארוכה. תהליך זה, במידה ויתרחש, יתקיים על רקע של מערכות חברתיות מורכבות ומערכות ומרחב עירוני מורכבים. על כן ניתן לצפות כי תהליך הדיפוזיה של הרכב החשמלי יושפע ממשתנים רבים ומגוונים הפועלים ביניהם באינטראקציה מורכבת. אלו כוללים משתנים תשתיתיים, חברתיים, טכנולוגיים ונורמטיביים-התנהגותיים. חרף העובדה כי נושא זה זוכה לתשומת לב מחקרית רבה בשנים האחרונות, עדיין אין מספיק מידע לגבי האם ומתי יתקיים תהליך דיפוזיה שכזה, מהם הגורמים הקריטיים להצלחת הדיפוזיה, כיצד הם משפיעים אחד על השני, כיצד ניתן לתמוך בדיפוזיה של רכבים חשמליים והאם זו תוצאה רצויה מבחינה סביבתית.

 

עבודת מחקר זו מחולקת לשני חלקים – בחלקה הראשון אני מציע מסגרת תיאורטית לניתוח דיפוזיה של חדשנות במרחב עירוני המשלבת בין התיאוריות של דיפוזיה מרחבית וטופולוגית של חדשנות ובין תיאוריות המורכבות של רשתות חברתיות ושל ערים. לאור מסגרת תיאורטית זו אני מנתח את המקרה של רכבים חשמליים במרחב העירוני ומאתר את המשתנים אותם יש לקחת בחשבון בבחינת הדיפוזיה של רכבים חשמליים. בחלקה השני אני מציע מסגרת למודל מבוסס-סוכנים משוקע מרחבית לסימולציה וניתוח של תופעת הדיפוזיה של רכבים חשמליים במרחב עירוני. מסגרת זו מבוססת על המשתנים שזוהו בסוף החלק הראשון. לבסוף אני מספק את המידע הנחוץ לשימוש אפשרי של המודל במקרה של העיר תל אביב. מסגרת המודל שנוצרה מבטאת אינטראקציות בין סוכנים צרכנים אשר מקבלים את ההחלטה אם לאמץ את החידוש או לא, סוכנים ספקי רכב אשר משפיעים על הספקת הרכבים ועל הביקוש להם, וסוכנים ספקי תשתיות המספקים את תשתיות החשמל והטעינה הנדרשות להפעלת הרכבים החשמליים. כמו כן, מסגרת המודל משלבת שיקולים אישיים, חברתיים וסביבתיים, כמו גם התנהגות מורכבת ברמת המערכת, ליצירת פלט שכולל את ההשפעות הסביבתיות והמרחביות של תהליך הדיפוזיה על המערכת הנבחנת. מסגרת המודל היא מודולארית על מנת לאפשר יצירת סימולציות בהקשרים ומיקומים שונים.

 

חלקה הראשון של העבודה נבנה על ידי סקירת ספרות וניתוח תיאורטי וחלקה השני של העבודה נבנה על בסיס המתודולוגיה שמציעים ואן דאם ושות' (Van Dam et al., 2013) לבניית מודל מבוסס סוכנים, ועל בסיס הערות מצד פרויקט המחקר בנושא דיפוזיה של רכבים חשמליים הפועל על בסיס מודלים של פורטוגלי ושל בלומנפלד-ליברטל ופורטוגלי (Portugali, 2000; Blumenfeld-Lieberthal & Portugali, 2010).

 

לבסוף, בחלקה האחרון של העבודה אני מציע הצעות לפיתוחים עתידיים של המודל.

 

עבודת המחקר המלאה כתובה באנגלית.

 

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>