תאורה סביבתית

הסטודנט: ירון הירש

מנחים: פרופ' בן ציון מוניץ ופרופ' יצחק שנל

עבודה זו עוסקת באופן שבו התאורה המלאכותית מעצבת את המראה הלילי של העיר וקובעת את האופן שבו אנו חווים את הסביבה. על מנת לצבור את מירב האינפורמציה על העולם סביבנו אנו מסתמכים על התפיסה החזותית, תפיסה המתבססת על קיומו של אור, ובהיעדרו אין תפיסה חזותית. לפיכך מסקנה מתבקשת היא ששינוי אופן ההארה יוביל לשינוי האופן שבו אנו רואים דברים. 

 

על פניו הדבר נראה כמובן מאליו וניתן להניח שהאדם הסביר לא היה מקדיש לעובדה זו מחשבה מרובה. אנו מקבלים את האור כפשוטו ויש לנו סיבולת גבוהה לתאורה גרועה. אולם  במידה ונדע כיצד לשלוט באור נוכל לעצב את הסביבה כרצוננו ומכאן גם את האופן שבו אנו תופסים אותה (Effron 1986).  

 

מטרתה של עבודת מחקר זו היא לנסח את  האסטרטגיות בהן משמשת התאורה לעיצוב הסביבה הלילית, מהאדם הבודד הפועל במרחב תוך ניצול אמצעים פשוטים וזולים על מנת לנכס ולקבע משמעויות במרחב ועד הרמה המוניציפלית שתפקידה לראות את המרחב כמכלול על ידי יצירה של תוכנית-על לתאורה שתשלב בין האינטרסים השונים במטרה להביא למראה הלילי הרצוי. 

 

לגיבוש השפה המתאימה לניתוח השפעת התאורה על הסביבה העירונית בחרתנו לבחון את רצועת החוף המרכזית של העיר ת"א, המשתרעת בין מבנה הדולפינריום בדרום וכיכר אתרים בצפון. רצועה זו היא רגיון שבו פועלים אינטרסים פרטיים וציבוריים במרחב ייחודי. לביצוע הגדרה ראשונית של האופן בו פועלת התאורה ליצירת המורפולוגיה של המרחב בלילה, אסתייע בשפה מחקרית המבוססת על קריטריונים מרחביים של מוקדים, שדות, גבולות ווקטורים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>