מודל של לולאת היזון-חוזר בקו אוטובוס

הסטודנט: אסף בר יוסף

מנחים: פרופ' יצחק בננסון, ד"ר קרל מרטנס ופרופ' יורם שיפטן

מחקרים מראים כי התפתחות שירות התחבורה הציבורית בסביבה לא מסובסדת מהווה מנגנון המווסת את עצמו: עם ירידת הביקוש לשירות, המפעיל נוטה להפחית אתנפח השירות לשם קיצוץ  בעלויות. כתוצאה מכך, רמת השירות יורדת וגורמת לירידה נוספת בביקוש. תהליך הפוך גם הוא עלול להתרחש: ביקוש גבוה יניע את המפעיל להגדיל את ההיצע (למשל ע"י הגדלת התדירות). שינוי זה יתבטא בעליית רמת השירות ולעלייה במספר הנוסעים, וכן הלאה (Levinson and Krizek, 2008).
 
מטרת עבודת התזה היא להציג מודל אנליטי-תיאורטי לניתוח תופעה זו של לולאת היזון-חוזר שלילית וחיובית(Vicious and virtuous cycle).המודל האנליטי מתבסס על מודלים מעולם מדעי הטבע המתארים מערכות דינמיות ע"י פורמליזם מתמטי של משוואות לוגיסטיות. החלטות הנוסעים להשתמש בשירות התחבורה הציבורית, ביחס לזמן המתנתם בתחנה, מנוסחות במודל לאחר שנותחו נתוני שדה על מידת נכונות הנוסעים להמתין לשירות התחבורה הציבורית.
 
המודל המוצג בתזה מאפשר לחקור את הדינמיקה המתפתחת בקו שירות יחיד, ולהראות כיצד הופעת לולאת היזון-חוזר שלילית או חיובית תלויה במספר הכולל של הנוסעים הפוטנציאלים באזור השירות, ובחלקם היחסי של ה"נוסעים השבויים" בקרב האוכלוסייה הפוטנציאלית של הקו.
 
ניתוח תוצאות המודל מאפשר הבנה של דרכים שונות להכנסת מערכת תחבורה ציבורית לתוך לולאת היזון-חוזר חיובית ע"י שינוי גודל האוטובוס ושימוש מושכל בסבסוד הקו.
 
בפרק הדיון בתזה  נדונו שאלות באשר ליכולתו של המודל לנבא את מספר הקווים האופטימלי הנחוצים ע"י מפעיל באזור חדש, ומתקיים דיון לגבי ההשלכות המעשיות של הממצאים בתזה לתכנון נכון של שירותי התחבורה הציבוריות בסביבה לא מסובסדת, בעתיד.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>