למידה לטיפוח חשיבה יצירתית ויוזמה לשיפור הסביבה העירונית, בשיתוף עם מרכז מרו"ם באשדוד

במיזם חינוכי משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, הנחו חוקרים במעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, סדנאות קיימות עירונית עם תלמידי המרכז לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד

10 מאי 2020
למידה לטיפוח חשיבה יצירתית ויוזמה לשיפור הסביבה העירונית, בשיתוף עם מרכז מרו"ם באשדוד

ביוזמה חינוכית שפותחה בשיתוף האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך והמעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית בראשות ד"ר אורלי רונן, בבית הספר לסביבה ולמדעי כדור הארץ ע"ש פורטר באוניברסיטת תל אביב, הנחה צוות המעבדה סדנאות קיימות עירונית, ששולבו בקורס "ערים חכמות" במרכז מרו"ם לתלמידים מחוננים ומצטיינים בעיר אשדוד.

 

מטרתו המרכזית של מרכז מרו"ם היא להיות מגדלור עירוני לקידום מצוינות. במרכז לומדים תלמידים מבתי הספר באשדוד. במסגרת זו, מתקיימת יוזמה חינוכית לקידום חקר, תכנון ופיתוח "עיר חכמה" בראיה חדשנית, אקולוגית ומקיימת, המונחית על ידי פלורית ארנון ועופר גולד בשכבת הגיל של כיתות ה'-ו'.

 

הסדנאות שהנחו חוקרי המעבדה, רינה מגן, מיכל דולב השמשוני ואביגדור שרון, התקיימו בחלקן בעיר אשדוד ובחלקן בבניין פורטר של החוג ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב. בניין פורטר הוא מעבדה חיה לאדריכלות אקולוגית ולקיימות עירונית, אחד הבניינים "הירוקים" המובילים בעולם ומשלחות רבות מגיעות אליו לביקור.

 

במיזם חינוכי משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, הנחו חוקרים במעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, סדנאות קיימות עירונית עם תלמידי המרכז לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד

 

במסגרת הקורס "ערים חכמות", בחנו התלמידים הגדרות וגישות שונות למושג העיר החכמה ובחנו את האתגרים שערים נדרשות לתת להן מענה כמו גידול האוכלוסייה, שיפור סביבת המחיה, צמצום סיכוני בריאות, צריכת אנרגיה, ניהול משאבים ואיכות הסביבה. הם הגדירו עיר חכמה כעיר אשר דואגת לשיפור השירות לתושב, תוך התייעלות וניהול משאבים חכם, עיר שמגבשת אסטרטגיה חדשה לניהול העיר ולהבטחת פעילות תקינה ומקיימת של המרחב האורבני המשלב מגורים, תעסוקה, מסחר ובידור, בשיתוף התושבים ומנהיגי העיר.

 

התלמידים חקרו ותכננו רעיונות למיזמים כגון הפיכת אזור תעשייה לפארק תיירותי, שימוש באופניים כדי לפתור בעיות תחבורה ולהפחית את זיהום האוויר, פיתוח אפליקציה לעדכון התושבים במידע עירוני שימושי ועוד – כל הרעיונות והמיזמים שהגו תלמידי מרכז מרו"ם באשדוד נעשו בראייה חדשנית, אקולוגית ומקיימת.

 

במיזם חינוכי משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, הנחו חוקרים במעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, סדנאות קיימות עירונית עם תלמידי המרכז לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד

 

הילדים למדו על משמעות החוויה הסביבתית והעירונית הכוללת, השתתפו בסדנאות כדוגמת טביעת רגל אקולוגית, העיר היצרנית, למדו על שימוש במשאבים מתחדשים וביקרו בגג הירוק ובאגנים הירוקים של בניין פורטר. המפגשים התנהלו בגישה של שולחן עגול או קפה ידע – הצגה קצרה של הנושאים ולאחריה שיח קשוב, פתוח ומשתף, סיעור מוחות והצגת תובנות של הילדים בפני הקבוצה כולה.

 

רינה מגן, מנחה בתוכנית ודוקטורנטית במעבדה לחדשנות ולקיימות אומרת כי המעבדה העירונית ממפה אתגרים עירוניים, כגון בעיית החום באזורים חשופים בעיר שקשה להתנהל בהם. מיפוי האזורים החמים מסייע לאיתור פתרונות לבעיה ולתכנון התערבות לשדרוג המרחב הציבורי כך שיופחת החום, תשופר גישה לשטח פתוח ולטבע העירוני ויקל לשלב קהילות מוחלשות באותו אזור.

 

במיזם חינוכי משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, הנחו חוקרים במעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, סדנאות קיימות עירונית עם תלמידי המרכז לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד

 

בהמשך, יצאו הילדים למסע של התבוננות חוקרת באיזור מרכז מרו"ם באשדוד, שבו מגוון סביבות עירוניות: כבישים רחבים, שבילים, מרכז מסחרי שבמרכזו רחבה פתוחה ובלתי מוצלת, מגרשי חנייה וגינות מוצלות. במסע של התבוננות חוקרת ומדידות נתונים סביבתיים באמצעות הטלפונים שלהם, גילו הילדים את הקשרים ואת ההבדלים שבין הסביבות השונות. השימוש בסמארטפונים כמחשבים וככלי מדידה קלים וניידים הוא פשוט מאוד, אבל מיוחד ויעיל. את הנתונים העלו הילדים בו במקום למרכז נתונים אינטרנטי משותף.

 

למידה לטיפוח חשיבה יצירתית ויוזמה לשיפור הסביבה העירונית, בשיתוף עם מרכז מרו"ם באשדוד

 

למידה לטיפוח חשיבה יצירתית ויוזמה לשיפור הסביבה העירונית, בשיתוף עם מרכז מרו"ם באשדוד

 

"העידן הנוכחי מזמן אתגרים והזדמנויות במציאות משתנה. יש חשיבות רבה בחקר מגמות עתידיות רלוונטיות לתלמידים באמצעות פדגוגיה מוטת עתיד ופיתוח מיומנויות שמעצימות את יכולות התלמידים להסתגל ולגלות גמישות להתפתחויות אלו. כך גם טיפוח מחויבות חברתית וערכית, עשייה פרואקטיבית והרחבת מעגלי השייכות וההשפעה על ידי כינוס קבוצת בעלי עניין ברשות המקומית, מומחים בתחום, יזמים ואנשי אקדמיה", אומרת פלורית ארנון, מדריכה ארצית באגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך ומנחה בתוכנית. "הלמידה נסובה סביב שלושה צירים: חקר רב תחומי בתכנון אשדוד כ"עיר חכמה", טיפוח מערך יוזמות וחדשנות באמצעות פתרון בעיות יצירתי אקולוגי וטיפוח יוזמות מנהיגותיות ומעורבות קהילתית להטמעת שינויים באורח חיים "חכם" ב"עיר חכמה",

 

במיזם חינוכי משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, הנחו חוקרים במעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, סדנאות קיימות עירונית עם תלמידי המרכז לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד

 

אביגדור שרון, דוקטורנט ומנחה בתוכנית, בעל רקע טכנולוגי וסביבתי משולב, מספר על החוויה שבלמידה המשותפת עם התלמידים. "התכנית מתנהלת כשיחה משותפת על מושגים חשובים בקיימות העירונית, שיטות מחקר ומדידה, דוגמאות ומקרי בוחן. השיח עם התלמידים מרתק במיוחד כי התלמידים מגלים ידע רב, חשיבה יצירתית ומפתחים רעיונות חדשים. התלמידים השתתפו בסדנאות טביעת רגל אקולוגית, העיר היצרנית ושימוש במשאבים מתחדשים, אך המטרה אינה רק רכישה של ידע אלא פיתוח אוריינות שמאפשרת לשנות הרגלים, לפתח מיומנויות, תחושות, רגשות, דעות ועמדות. השיח הפתוח בגישת הסדנאות וקפה הידע, במרחבים המאפשרים של בניין פורטר מצד אחד ושל מרכז העיר מצד שני, אפשרו לילדים להביע את התובנות הייחודיות שלהם, לקחת את הנושאים קדימה, ולהציע פתרונות חכמים לשיפור החוויה העירונית והחיים בעיר".

 

"היה מהנה לשוחח עם התלמידים גם על פיתוח תוכנה ועל מערכות ידע, ללמד וגם ללמוד מהם על אפליקציות שימושיות. אנו מקפידים מראש על למידה משתפת והתרומה של התלמידים לשיח היא משמעותית".

 

במיזם חינוכי משותף עם האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, הנחו חוקרים במעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, סדנאות קיימות עירונית עם תלמידי המרכז לתלמידים מצטיינים ומחוננים באשדוד

 

"כל קבוצת תלמידים חקרה תחום בנושא ערים חכמות והעמיקה בפתרונות רלוונטיים בערים מקבילות בעולם, תוך הבנת הפתרונות, התאמתם למאפייני העיר אשדוד ולצרכיה המקומיים ויצירת פתרון מקורי ויצירתי לשאלת החקר שהעלו", אומר עופר גולד, מרצה לחשיבה יצירתית ולעיצוב אדריכלי, מחנך במרו"ם ומנחה בתוכנית. "הרעיון הבסיסי שלנו כמנחי הקורס היה לגרום ללמידה המחוברת ישירות לחיים עצמם, מתוך חשיבה ביקורתית, סקרנית, הבוחנת תהליכים מקומיים ברמה הגלובאלית, הבנת הצרכים והבעיות ומציאת פתרונות מקוריים. התלמידים ערכו סרטוני תדמית לרעיון שלהם, מתוך שאיפה לפרסמם בעתיד ב-Headstart . הם עיצבו אתרים שימחישו את המיזמים שלהם והציגו את הרעיונות שלהם בפני המנחים מהמעבדה לחדשנות ולקיימות עירונית, שנתנו להם משוב מיידי על הרעיון ואופן הצגתו. בהמשך נרקם הקשר ההדוק עם החוג ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, על ידי ביקורים של התלמידים במחלקה עצמה, מפגשים עם אנשי מחקר ומעבדות, שיח ביקורתי על בעיות גלובאליות סביבתיות תוך הבנת ההקשר בישראל.

 

כתבה על מיזם זה, בשם "לומדים לשפר את העיר", פורסמה על ידי עמותת המורים לקידום ההוראה והחינוך של הסתדרות המורים במדור יזמות של המגזין "שיעור חופשי".

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive