בוגרים מספרים: מה עושים עם תואר בלימודי הסביבה?

כולנו חולמים על עולם נקי יותר ועל מערכת יחסים בריאה יותר בינינו ובין הכדור הכחול שלנו. הבוגרים של החוג ללימודי הסביבה מביאים איתם חשיבה אקולוגית לכל תחומי העשייה

01 נובמבר 2020
בוגרים מספרים

כולנו יודעים שהסביבה שלנו בסכנה מגורמי זיהום ושינויי אקלים. כדי שנוכל להמשיך להתקיים על כדור הארץ, קרוב לוודאי שנצטרך לאמץ שינויים מרחיקי לכת בכל תחומי החיים: החל בצורה בה הערים שלנו מאורגנות, דרך הצורה בה אנחנו חושבים על מזג האוויר, ועד הדרכים בהן הקהילות שלנו מתקיימות במישור הכלכלי, פיזי ותרבותי.

 

בחוג ללימודי הסביבה כבר מזמן יודעים שכל תחומי החיים שלנו קשורים למערכת היחסים שלנו עם הטבע. רבים מהבוגרים של החוג מחליטים ללמוד תארים מתקדמים בלימודי הסביבה ולשלב אותם בעיסוקים מקצועיים מגוונים. יצאנו לדבר איתם וקיבלנו כמה תשובות מעניינות לשאלה "מה עושים עם תואר בלימודי הסביבה?"

 

 

עדי אטקין

סיימה תואר שני עם תזה בחוג ללימודי הסביבה 

 

​מה למדת ולמה בחרת במקצוע זה?

"תואר ראשון למדתי גאוגרפיה ופיתוח סביבתי באוניברסיטת בן גוריון. שם התאהבתי בתחום האקלים. היה לי ברור שאני ממשיכה בתחום הסביבה בכלל ובאקלים בפרט."

 

למה בחרת ללמוד דווקא באוניברסיטת תל-אביב?

"מכיוון שידעתי מה אני רוצה ללמוד, ביררתי על מנחים לעבודת המחקר שלי. על שני מנחיי, שהם חלק מהחוג לגיאוגרפיה וסביבת האדם באוניברסיטת תל אביב- פרופ' הדס סערוני וד"ר ברוך זיו, שמעתי עוד בתואר הראשון. קראתי פרסומים שלהם והחלטתי שאני רוצה ללמוד תחת הנחייתם. הבחירה באוניברסיטת תל אביב הייתה הבחירה הראשונה שלי."

 

במבט לאחור, היית בוחרת במקצוע אחר?

"לא. אני מאוד אוהבת ומתחברת לתחום הסביבתי. נושא האקלים הוא נושא רחב ומגוון. כל יום אני לומדת דברים חדשים ומרתקים. לימוד התחום הזה פתח אותי לעולם חדש ומרתק שלא הכרתי ושאני מאוד רוצה להיות חלק ממנו."

 

 למה את הכי מתגעגעת בלימודים?

"להוויה ולחברים, לקורסים השונים. לאקדמיה. בעיקר ללמוד כל פעם משהו חדש, מעשיר ומפתח."

 

 האם שמרת על קשרים עם חברים/מרצים מהתואר?

"בהחלט. החברים שהכרתי בתואר הראשון והשני הולכים איתי עד היום. גם אם חלקנו פנינו למקומות אחרים בחיים. חווית הלימודים באוניברסיטה היא לכל החיים."

 

מהו הקורס שהכי אהבת בתואר?

"קשה להגיד. בגלל שבאתי במטרה מאוד ברורה ללמוד אקלים, כל קורס בנושא ריתק אותי ולימד אותי. זכיתי ללמוד תחת מרצים שאוהבים מה שהם עושים והנושא בוער בהם ומעניין אותם."

 

כמה זמן לקח עד שהתברגת לשוק העבודה לאחר התואר?

"היום אני עובדת בעבודה שהתקבלתי אליה לאחר התואר הראשון שלי - בתחום טכנולוגיות המידע הגאוגרפי. מתחילה עכשיו את צעדיי הראשונים בעולם התעסוקה הסביבתי."

  

 איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

"עוסקת בתחום האקלים. מקווה להשפיע ולשנות."

 

אילו כלים רכשת במהלך הלימודים שמסייעים לך בעבודה היום?

"לחקור, ללמוד, לבקש עזרה ולשאול את השאלות הקשות. לא לפחד לטעות ולא לפחד מפרות קדושות :). "

 

לירז עמר

סיימה תואר שני ללא תזה במסלול קיימות עירונית, בחוג ללימודי הסביבה 

 

מה למדת ולמה בחרת במקצוע זה?

לימודי סביבה בתואר שני, במסלול קיימות. בחרתי במקצוע זה בגלל רצון להעמיק את הידע בנושאים הקשורים ולהגדיל את היכולות ליצור שינויים בעולם בכל מה שקשור לאיכות ובריאות הסביבה באמצעים וכלים של קיימות.

 

למה בחרת ללמוד דווקא באוניברסיטת תל-אביב?

אוניברסיטת תל אביב הציעה תכנית לימודים עשירה מאוד לתואר השני בנושא לימודי הסביבה, מה שמשך אותי והתאים להמשך הלימודים שעשיתי בתואר הראשון (משפטים ואיכות סביבה).

 

במבט לאחור, היית בוחרת במקצוע אחר?

לא

 

למה את הכי מתגעגעת בלימודים?

התכנים – מרתקים, מעניינים, רלוונטיים, מאפשרים יכולת לפעול בתחומים ולא מהווים "מידע" ותו לא, אלא פותחים דרכי פעולה לשינוי וליצירת מקום טוב יותר לחיות בו.

המרצים - אנשי מקצוע ואקדמיה המחזיקים בידע מעניין ואקטואלי, מה שהופך את הלימודים להרבה יותר אטרקטיביים ופרודוקטיביים.

 

האם שמרת על קשרים עם חברים/מרצים מהתואר?

שמרתי על קשר עם המנחות שלי במחקר של פרויקט הגמר, כמו גם ממשק עבודה משותף עם אחת מהן במסגרת מקום העבודה החדש.

 

מהו הקורס שהכי אהבת בתואר?

אי אפשר לצמצם לקורס אחד, לכן אנסה לזקק ולומר שקורסים שעסקו בנושאים סביבתיים: קהילה מים ופסולת היו האהובים עליי. הנושאים אפשרו לפתח זווית ראייה חדשה (למשל במישור האנתרופולוגי- התפתחותה חקלאות וכו') ולסגל הרגלי חיים חדשים (למשל בנושאי המים והפסולת במדינת ישראל- שינוי מתחיל בקטן).

  

כמה זמן לקח עד שהתברגת לשוק העבודה לאחר התואר?

עם הגשת פרויקט הגמר וסיום התואר השני עברתי לגור בארצות הברית עם בן זוגי למשך 8 חודשים, עם חזרתי לארץ התחילה ה"התברגות" לתפקיד.

 

איפה את רואה את עצמך בעוד חמש שנים מהיום?

אני רואה את עצמי עוסקת באותו תחום בדיוק רק באופן מעמיק יותר ומעשיר (את עצמי ואת הסביבה). אשמח לקוות להתקדמות למשרות ניהוליות יותר (לאו דווקא במערכות ומסגרות רבות משתתפים, אלא גם באופן עצמאי- פרילנסר). כמו גם הקמת עסק עצמאי לייעוץ סביבתי וניהול מערכתי על ידי כלים של קיימות וסביבה.

 

אילו כלים רכשת במהלך הלימודים, שמסייעים לך בעבודה היום?

ראשית, ידע רב בנושאים סביבתיים הנוגעים לכל מי שנמצא על כדור הארץ, החל בניהול יומיומי של הפסולת האישית, וכלה באורחי החיים של קהילות שבטיות הנמצאות בסכנת קיום בהודו.

שנית, היכולת להפיץ ולהעביר מידע וכלים חשובים שיכולים לעזור לכולם להתייעל מבחינה סביבתית ובכך לשמור על חיינו, בריאותנו וכמובן על העולם שבו אנו חיים.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>