סמינר מחלקתי - הרצאות מחקר - תואר שני

הרצאתם של אורי מלר ויואב אגוזי תלמידי תואר שני

ההרצאות מתקיימות בבניין גילמן אולם 223

17 במרץ 2014, 13:00 
 

אורי מלר ירצה בנושא "דיפוזיה של רכבים בהנעה אלטרנטיבית במרחב העירוני"

 

המחקר בוחן את משמעויות החדירה של השימוש ברכבים חשמליים והיברידיים לשוק הפרטי כתהליך של דיפוזיה (כלומר התפשטות והטמעה) מרחבית במערכת מורכבת, ואת הגורמים התורמים להתרחשותה. הדיפוזיה של טכנולוגיות חדשות ונכונותם של בני אדם לעבור להשתמש בהן על פני טכנולוגיות אחרות היא סוגיה משמעותית בתחומים רבים בחיינו, כגון תקשורת, בריאות ועוד, אך היא בעלת חשיבות גם בתחום הסביבה וביכולת להתמודד עם אתגרי הסביבה. כניסתה של המכונית החשמלית לשוק הישראלי, על משמעויותיה השונות, מהווה הזדמנות והקשר ייחודיים לבדיקת סוגיה זו. ההתמקדות במרחב העירוני כהקשר שבו מתרחשת הדיפוזיה נובעת הן מן העובדה שכיום העיר היא צורת ההתיישבות הנפוצה בעולם והן מכיוון שהמכונית החשמלית מתאימה בעיקר לשימוש במרחקים קצרים בעיר.

 

מטרת המחקר הינה לספק תשתית מחקרית ומושגית המתאימה לבחינת הדיפוזיה של הטכנולוגיה החדשה במערכת מורכבת. הוא עושה זאת תוך ניתוח הגורמים המשפיעים על הדיפוזיה ובהתבסס על תיאוריית הדיפוזיה של החדשנות ותיאוריות המורכבות (complexity theory). אלו האחרונות מתאימות לניתוח מערכות מרובות משתנים המתנהגות בצורות בלתי צפויות ובלתי ניתנות לשליטה, כגון המערכות החברתיות בהן מתרחשת הדיפוזיה. מערכות אלו מאופיינות בתופעה הנקראת "ארגון עצמי" לפיה סדרים חדשים נוצרים לפרקים כתוצאה מהאינטראקציה הלא צפויה בין מרכיבי המערכת, תופעה הרלוונטית במיוחד למערכות חברתיות במרחב העירוני, שם צפיפות המגורים ועירוב השימושים יוצר אינטראקציות רבות ובלתי צפויות. התנהגות זו מספקת את ההקשר להיווצרותה של הדיפוזיה וההתפשטות הדינאמית של רעיונות וטכנולוגיות במרחב. 

 

שיטת המחקר שנבחרה על מנת לענות על מטרות המחקר הינה בניית מודל מבוסס סוכנים (Agent Based Model) – שיטה שמאפשרת הדמיה של התנהגות עצמאית של סוכנים רבים בצורות שונות של אינטראקציות. לצורך כך נעשה מיפוי של הסוכנים הרלוונטיים, מאפייניהם והאינטראקציות ביניהם, והוגדרו מאפייני ההתנהגות של מרכיבי המערכת השונים הרלוונטיים לקידום הדיפוזיה. איסוף הנתונים התבצע בעזרת ראיונות עם מומחי תחום (אנשים בעלי ידע נרחב ביחס לתהליכי קבלת ההחלטות של סוגי הסוכנים שמופו במחקר) ובעזרת ספרות קיימת.

 

מחקר זה הינו חלק ממערך מחקר רחב יותר הכולל צוות חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ובן גוריון ואשר מתבצע בתיאום עם מנהלת ה-JRC (Joint Research Center) של האיחוד האירופי. במסגרת מערך מחקר זה תבוצע סימולציה של תהליכי הדיפוזיה באמצעות מודלים מבוססי סוכן (agent based models) על בסיס הגדרות התשתית המחקרית שתוגדר במחקר הנוכחי. 

 

יואב אגוזי ירצה בנושא "חוסן קהילתי ועידוד מקומיות"

 

מחקר זה בודק את האפשרות ליישום של יוזמת הטרנזישן בישראל ואת יכולתה להשפיע על תהליכי מעבר לקיימות בעזרת ניתוח מקרה מבחן מעין הוד. 

 

יוזמת הטרנזישן (המוכרת גם כ'ערי מעבר') היא תגובה מקומית קהילתית למשברים סביבתיים, השמה דגש על קיימות, מקומיות ובניית חוסן קהילתי. היוזמה נפוצה במעל אלף קהילות ברחבי העולם בשבע השנים החולפות. תהליכי מעבר הם תהליכי שינוי מורכבים וארוכי טווח בהם משתנות המערכות החברתיות שלנו באופן רדיקאלי. המעבר לחיים ברי קיימא נתפס כתהליך מעבר שכזה. 

 

המחקר בוחן את הפעילות הראשונה של יוזמת הטרנזישן בישראל, שהחלה בעין הוד ב-2011 בעקבות מחקר זה. המחקר בוחן את התאמת הפעילות בעין הוד למודל שמציעה יוזמת הטרנזישן, את הפוטנציאל שלה להשפיע על תהליך מעבר לקיימות, ומתוך כך להציע כיצד מומלץ לקדם את פעילות יוזמת הטרנזישן בישראל.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות יש לפנות למערכת הפניות >>