המינהור כפתרון תחבורתי בישראל - היבטים כלכליים וסביבתיים
בשיתוף הפורום לתחבורה ציבורית
מדינת ישראל משקיעה בכל שנה קרוב למיליארד דולר בתשתית תחבורתית, השקעה המשקפת את קצב גידול האוכלוסין ומגמת הפיתוח. חלק הארי של ההשקעות מנותב לסלילה והרחבת כבישים. תהליך הפוגע בהדרגה ברצף השטחים הפתוחים ונופי מולדת מקודשים שעוד נותרו בישראל, תוך פגיעה מתמשכת באיזון העדין של המערכות האקולוגיות. כל זאת, במדינה ששטחה קטן מאזור לוס-אנג'לס רבתי. באזורים בהם כבר קיימות תוכניות לסלילת כבישים, מנהור עשוי להוות חלופה מומלצת.
יתרונות המנהור:
- מנהור מאפשר את שימורו של אורח החיים הכפרי של תושבי האזור, דבר העלול לההרס כתוצאה מהפיתוח האופייני לצד כבישים מהירים: פירבור, הקמת קניונים ותחנות דלק ועוד.
- עלות הקמת תשתית למנהור יורדת באופן שיטתי בעולם כולו.
- תשתית מנהרתית יכולה לשמש חלופה אטרקטיבית במיוחד כאשר התוואי המתוכנן חוצה נוף הררי כמו בגליל, רמת מנשה ובהרי יהודה. באזורים אלו סלילת כבישים עיליים מצריכה תכנון אלמנטים הנדסיים מורכבים ויקרים כגון גשרים מעל גאיות ונחלים, פיצוץ ויישור גבעות וכו'.
- מנהור מאפשר שימור מערכות אקולוגיות ומגוון המינים באמצעות שימור הרצף הגאוגרפי של אזורי טבע ונוף .
למרות היתרונות הברורים של מנהור, נמנעים עדיין מקבלי ההחלטות בישראל מלבחור בחלופה זו. במקרים רבים ההתנגדות נובעת מחוסר נסיון מקומי בביצוע פרוייקטים שכאלה ובחישוב לא נכון של עלויות מנהור. כאמור, ברחבי העולם עלויות הביצוע נמצאות במגמת ירידה.
מטרת יום העיון היא להעלות לסדר היום הציבורי את הדיון במנהור כחלופה אטרקטיבית לסלילת כבישים בישראל. המפגש בין מומחה מחו"ל בעל נסיון רב בנושא מנהור לבין אנשי אקדמיה, נציגים מדרג מקבלי ההחלטות בממשלה ומומחים מקומיים, יאפשר בדיקה מקיפה של היתרונות הסביבתיים של מנהור, של העלויות הראליות של תשתית מנהרתית, תוך הצגת היבטים סביבתיים, משפטיים, הנדסיים וכלכליים.