ספר חדש - יציבות. על הקשר שבין גוף, תודעה וסביבה

ספר חדש מאת ד"ר דניאל מישורי מנחה כיצד לתרגל עמידה, ישיבה ותנועה ביציבות, המאפשרת שליטה בגוף ובתודעה, וגם - פחות כאבי גב...

24 אפריל 2018
ספר חדש - יציבות. על הקשר שבין גוף, תודעה וסביבה

 

'יציבות' היא השורש המשותף של אמנויות הלחימה ושל היוגה. כדי להימצא ביציבות יש להקפיד על יציבה נכונה, בגב ישר, ובהרפיה. ספר זה כולל הנחיות לעמידה, ישיבה ותנועה ביציבות, המאפשרת מדיטציות עמוקות, ושליטה בגוף ובתודעה.

 

בעולם המודרני נפלו כשלים וטעויות רבות. המשבר האקולוגי הוא ביטוי לטעויות כאלה. היומיום החברתי הוא ביטוי נוסף לטעויות. בני האדם מעבירים חלק ניכר מחייהם בישיבה על כסאות, שגורמת לכאבי גב והופכת אנשים בוגרים לחסרי גמישות. גם הידרדרות איכות הסביבה, והמקום שהולך ונשלל מהטבע עקב התפשטות הבנוי והפיתוח על-חשבון הטבע מהווים אינדיקציה דומה לטעויות.

 

קיים קשר בין תרבות השימוש בגוף, וההתייחסות אליו כאל מכונה, לבין הקושי לבצע מדיטציה. תפוצתן של מחלות שפע כרוניות, ההידרדרות באיכות הסביבה והמשבר האקולוגי הרב-מימדי הן דוגמאות בולטות נוספות לטעויות של התרבות, המדע והרפואה העכשוויים. מקור חלק מטעויות אלה הוא הוויתור על האמת ועל ההיגיון שבגוף, ועל אי-הבנת המשמעות של ויתור זה.  

 

הספר 'יציבות' עוסק בקשר שבין גוף וסביבה. הטענה הבסיסית שעומדת בבסיסו היא שהגוף הוא הקשר הישיר אל הסביבה, הקרובה והרחוקה, ושהבנת הסביבה (ולכן גם תודעת העצמי) קשורה לגוף. לצורך הדגמת טענה זו, הספר מתחיל בפירוק רעיונות מקובלים ביחס לגוף ,ולכן גם להתאמתו לסביבה. כך למשל, בחברה המודרנית מקובל להושיב בני אדם על כיסאות, כלומר להרחיקם מהקרקע, וזו כבר עמדה ביחס להתאמת גוף האדם לסביבתו—להבדיל מכל שאר בעלי החיים, שביחס אליהם מניחים שהם מותאמים באופן מושלם לסביבתם.

 

לכן, הפרק הראשון בספר עוסק ב"שאלה הפילוסופית על כאבי הגב". במילים אחרות, האם כאבי הגב הם אפיון "טבעי" של המצב האנושי, של אי-התאמתו לסביבה, או שמדובר באינדיקציה לטעויות שאנו עושים ביחס לגוף, בשל אי-הבנה של מערכת היחסים שעליו לקיים עם הקרקע, עם המרחב ועם הסביבה הטבעית.

 

נקודת המבט של הספר היא "פליאו-ארגונומיה". דיון בגוף מתוך הנחה שהוא התפתח באופן מושלם, כמו גופם של כל בעלי החיים האחרים. מותאם באופן מושלם גם לקרקע, לאדמה, ולכן גם למנוחה ללא עזרים מיוחדים בדמות ריהוט, ובמיוחד כיסאות וכורסאות. 

 

הישיבה על כיסאות מניחה שהסביבה הקרובה (האדמה) איננה מתאימה לגוף האנושי, ומכאן גם הרעיון שכמעט מובן-מאיליו בתרבות שלנו לפיו עלינו "להתאים" את הסביבה לצרכינו. וזאת, להבדיל מהטענה המקובלת בשיח הסביבתי הרדיקלי לפיה ה"טבעי" הוא הנכון, הראוי והנוח. לדיון זה השלכות על תכנון ופיתוח עירוני ומרחבי, כולל בתחום התחבורה.

 

כדי להפוך את הפרקטיקות הגופניות המקובלות (שימוש בכיסאות, הליכה עם מנעלים) לפחות מובנות-מאליהן, הספר סוקר טענות בספרות ביחס לפרקטיקות גוף-תודעה כמו יוגה, טאי-צ'י וצ'י קונג, המבוססות על הפעלת גוף אחרת, וגם תודעת גוף אחרת (מושגי הנוחות ביחס לקרקע שונים לחלוטין מהמקובל).

 

דוגמאות אלה מאפשרות לקיים דיון על מושג האמת, במיוחד האמת שבגוף, ועל הקשר שנמצא או נעדר בדיסציפלינות מגוונות, למשל ברפואה, מדעי הסביבה, תכנון, ועוד.

 

מקור המושג "יציבות" באחד מפסוקים הידועים ביוגה-סוטרה של פטנג'לי (2.46) שמתאר את היכולת להתמיד בתנוחה אחת לאורך זמן, ללא מאמץ.

 

הספר קושר בין מושג זה, "יציבות", לבין מושג שיש לו הגדרות רבות שאין עליהן הסכמה, אך כיום הוא מרכזי בדיון הסביבתי: "קיימות". 

 

'קיימות' היא מושג שיכול להיות מובן רק בהקשר מערכתי (היכולת של מערכת להתקיים לאורך זמן), אבל לרוב משתמשים בה כשם תואר להתערבויות נקודתיות לטובת ה"סביבה".  במערכת ההשכלה הגבוהה ההטיה (bias)  כנגד המערכתיות מתבטאת, למשל, בפיצול הדיסציפלינרי בין תחומי ידע והתמחויות שונות (למשל: בין גיאוגרפיה, פילוסופיה, סוציולוגיה, אקולוגיה, וכדומה), וההסתייגות מתיאוריות "הוליסטיות".  

 

הספר מציע תזה ספקולטיבית, לפיה שימוש בגוף באופן שמנוגד להיגיון המערכתי שלו, גם יוצר הטיה נגד הבנה מערכתית והוליסטית של הסביבה, הגיאוגרפיה והטבע בכלל. וזאת, בניגוד לעמדתו של אלכסנדר פון הומבולט, מחלוצי המדע המודרני, לפיה: "בשרשרת הגדולה של הסיבות והמסובבים, אין לעיין בשום עובדה יחידה בנפרד מהשאר".

 

הספר בוחן את המדע ואת היומרה לידיעה בהקשר של הגוף, וכך גם את איכות המקום ואת איכות הסביבה. הספר מציע קריטריון פרקטי מחמיר לפיו איכות הסביבה היא מקום ללא הפרעות, ללא מכוניות, רעש או זיהום, מקום בו ניתן לשבת במדיטציה.

 

ד״ר דניאל מישורי פיתח את הפילוסופיה ושיטת התרגול ולימוד הגוף 'יציבות' (Firmness),  אותה הוא מלמד במרכז הספורט באוניברסיטת תל-אביב. הוא מרצה בכיר לאתיקה סביבתית בבית הספר ללימודי הסביבה ע״ש פורטר ובחוג לגיאוגרפיה באוניברסיטת תל-אביב. הוא פעיל חברתי וסביבתי שכיהן בעבר כיו"ר "הפורום המתאם של ארגוני הסגל האקדמי הזוטר" (ע"ר), יו״ר ״ישראל בשביל אופניים״ (ע"ר), והיה "עמית סביבה" במרכז השל לקיימות. כמו כן, הוא פעיל ליגליזציה (קנאביס), עוסק בריפוי, ומתמחה ביוגה, בצ׳י קונג ובאמנויות לחימה (טאי צ׳י, קונג פו). ספריו הקודמים כוללים את "העסקה פוגענית" (2012) ואת "אופניים: האדם, המכונה והרוח" (2017), אותם ערך-במשותף עם חברים ושותפים לדרך. 

 

קטעי וידיאו ותמונות המדגימות פרקטיקות של "יציבות" ניתן לראות בדף זה:

https://www.facebook.com/Firmness.Firmeza/

 

 

 

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive