פול ארליך | האיום האמיתי על ביטחוננו

פרופ' פול ארליך, מחבר רב-המכר המהפכני 'פצצת האוכלוסין' התארח בערב עיון של בית הספר

15 נובמבר 2012
פרופ' פול ארליך

פרופ' פול ארליך - אחד מ'נביאי הזעם' הראשונים של הנושא הסביבתי, ומחבר רב-המכר המהפכני 'פצצת האוכלוסין' (The Population Bomb), שיצא לאור כבר בשנת 1968 - התארח בערב עיון של בי"ס פורטר. האירוע, שנערך באוניברסיטת תל אביב ב-13 בנובמבר 2012, עסק בנושא 'גידול האוכלוסייה והשפעתו על המשאבים הסביבתיים'. 

פרופ' ארליך, המכהן כנשיא המרכז לביולוגיה משמרת (Center for Conservation Biology) באוניברסיטת סטנפורד, נתן הרצאה מאלפת ומעוררת מחשבה תחת הכותרת 'בחזרה לפצצת האוכלוסין' (The Population Bomb Revisited). הוא סיפר לקהל כי הגיע לתל אביב ישירות מבאר שבע מוכת הטילים, ("החמאס ניסה להיפטר ממני אך נכשל"), אך טען בתוקף שמלחמות כאלה בין שכנים הן בעיה פעוטה בהשוואה "לבעיות ביטחוניות חמורות בהרבה" שמציבה לנו כיום הסביבה.
 
"רוב הפוליטיקאים אינם יודעים דבר על הבעיות שמאיימות על האנושות כולה," קבע ארליך, ותאר כמה מהסכנות הקריטיות ביותר: שיבושים אקלימיים הנגרמים על ידי צריכת-יתר של משאבים, ובעיקר שינויים בדפוסי המשקעים, שיפגעו בחקלאות ויסכנו את חייהם של מילארדים; הרעלים המתפשטים בכל רחבי כדור הארץ, וכבר גורמים לתופעות מוזרות – תופעה שאין לה כל מענה עד כה; הפגיעה בקרקע, כולל כיסויה בשכבות של בטון ואספלט, ותהליך מואץ של סחיפה; ואובדן חמור של מגוון ביולוגי – החמור מאז היעלמות הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנה – ששיקומו יארך מיליוני שנים. כדי להתמודד עם בעיות אלה קרא ארליך להגברת שיתוף הפעולה בין תחומי הידע השונים,  כמו מדעי הטבע, מדעי החברה  ו אמנות. הוא שיבח את מדינת ישראל על "הכישרון העצום בטיפול במים", אמר כי היא יכולה להפוך למנהיגה עולמית בתחום חיוני זה, והמליץ לה לחלוק את משאבי המים עם שכנותיה. "זהו הביטחון האמיתי!" סיכם ארליך. 
 
בערב העיון השתתפו עוד מספר דוברים נכבדים: פרופ' דן רבינוביץ' מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת תל אביב הגיש הרצאה מסקרנת בנושא 'הפרה הקדושה של ישראל: ההשלכות הסביבתיות של מדיניות האוכלוסין של הציונות'; פרופ' אורי שמיר מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון דיבר על 'ניהול משק המים בתנאי מחסור ואי-ודאות'; ופרופ' תמר דיין מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב הרצתה על 'השלכות גידול האוכלוסייה על המגוון הביולוגי בישראל'.
אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>