הפחתת השימוש בשקיות פלסטיק באמצעות גישה של שיווק חברתי

הסטודנט: גור תמיר

מנחים: ד"ר נורית גוטמן ופרופ' יעקב הורניק

בשלושת העשורים  האחרונים הלכה והתרחבה בעולם מגמת השימוש בשקיות פלסטיק לאריזה ונשיאה של מוצרים על ידי צרכנים בחנויות וכיום עומדת הצריכה העולמית הממוצעת שלהן על מאות מיליארדים בכל שנה. הגורמים לתופעה זו הם היתרונות המיוחסים לשקיות הפלסטיק, מחיר השוק הנמוך שלהן וחלוקתן בחינם על ידי חנויות כחלק מהשירות המוצע ללקוחות. אולם, שקיות רבות מוצאות את דרכן אל הסביבה וגורמות לזיהום הקרקע, המים והאוויר, לפגיעה בחי ובצומח ולצמצום השטחים הפתוחים כתוצאה מהגדלת נפח הפסולת בסביבה. בשל כך נעשים כיום  ברחבי העולם מאמצים להביא לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק ולקידום השימוש בחלופות שאינן מזיקות לסביבה.

 

מחקר זה בוחן אפשרות לתרום לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק בעיר קריית גת באמצעות גישה אסטרטגית לשכנוע וליצירת שינוי התנהגותי, הנקראת "שיווק חברתי". המחקר ביקש לבחון את גישתם והתייחסות של המשתתפים לשקיות הפלסטיק, לצמצום השימוש בהן ומעבר לשימוש בחלופות. 

 

ממצאי המחקר מציעים מספר נקודות ותובנות חשובות בנושא: א) זיהוי מעמיק של העלות, התועלת והחסמים המיוחסים לצמצום השימוש בשקיות ומעבר לשימוש בחלופות-- מנקודת הראות של צרכנים; ב) עמדות חיוביות וכוונות ביחס לצמצום השימוש בשקיות אינן מספיקות, משום שיש להסיר או להפחית חסמים המונעים שינוי התנהגות זה בפועל; ג) אנשים מוכנים לוותר על השימוש בשקיות, בתנאי שזה יבוא "מלמעלה", כלומר-- תהיה מדיניות שלטונית שתחייב את כולם לוותר ולא רק הם יוותרו באופן וולונטרי, ובתנאי שיוצעו להם חלופות שאינן נופלות מן השקיות ביתרונותיהן הנתפסים.

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>