הערכת ערכה חינוכית: תנשמות ובזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות

הסטודנטית: ענת לוי

מנחים: פרופ' יובל דרור ופרופ' יוסי לשם

המחקר בדק את הקשר בין שילוב הערכה החינוכית: "תנשמות ובזים כמדבירים ביולוגיים בחקלאות" (תשס"ט) לבין שינוי משמעותי באוריינות הסביבתית של התלמידים העוסקים בה. נבחן האם לימוד הערכה החינוכית יביא לשינוי בידע סביבתי, מודעות סביבתית, עמדות כלפי הסביבה, אמונה ביכולת המדע והטכנולוגיה לפתור בעיות סביבתיות, אחריות סביבתית ונכונות לפעול למען הסביבה.

 

כמו כן, המחקר בדק מרכיבים של האוריינות הסביבתית, ובנוסף, השפעות של שיוך כתתי מסוים ומגדר על אוריינות סביבתית. בהמשך, נבדק הפוטנציאל של הערכה החינוכית עצמה על-ידי בחינת הצגת הערכים, ארגון הידע והעברת החומר מבחינה דידקטית.

 

הממצאים מצביעים על כך שקיימת עלייה משמעותית בידע הסביבתי של התלמידים לאחר לימוד הערכה החינוכית. המסקנות מן המחקר הן כי עיסוק של המורים והתלמידים בנושאי סביבה משנה מרכיבים שונים באוריינות הסביבתית שלהם. לכן, ישנה חשיבות רבה ללימוד לימודי סביבה בבית הספר ולהכשרה מתאימה של  המורים.

 

כמו כן, ערכה חינוכית זו  מדגימה את  היתרונות בחיבור בין התלמידים והמורים לסביבתם הקרובה והקהילה בה הם נמצאים, ואת הצורך בערכה חינוכית בעלת מגוון כלים ומגוון פעילויות. בנוסף, ערכה חינוכית זו מדגימה את המחסור בשילוב אקטיביזם ואתיקה סביבתית בתוך חומר הלימוד בנושאי סביבה המצוי כיום במערכת החינוך.

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>