הסמינר השבועי: השלכות סביבתיות של קניות ברשת

30 במרץ 2020, 15:00 
אוניברסיטת תל אביב 

 

הסמינר השבועי של החוג ללימודי הסביבה 

יום שני, 30 במרץ 2020, שעה 15:00-16:00

בשל מגבלות משבר הקורונה, ההרצאה לא תתקיים באודיטוריום

לרשותכם, שידור של ההרצאה

 

 

הסמינר השבועי: השלכות סביבתיות של קניות ברשת

 

גלי קורן

 

הקניות המקוונות ברשת עלו במידה מואצת והשפיעו מאוד על מגמות הצריכה והמסחר. מה ההשפעה שלהן על איכות החיים, הרווחה האנושית ועל הסביבה? הרצאה של גלי קורן בעקבות פרויקט הגמר שלה לתואר שני בחוג ללימודי הסביבה, מסלול קיימות עירונית

 

ההרצאה: גלי קורן - השלכות סביבתיות של קניות ברשת

 

גלי קורן - השלכות סביבתיות של קניות ברשת

 

החל מאמצע שנות ה-90 תופעת הקניות ברשת במגמת צמיחה מואצת, זאת בשל הנוחות, הנגישות, המחיר האטרקטיבי והשירות ללקוח. הסחר האלקטרוני נוגס בקמעונאות המסורתית, עם זאת ניכרת עליה בנפח הקנייה הגלובאלי. המדיום החדש מפתה מתמיד ומותאם להעדפותינו, בלחיצת כפתור פריט מקצהו האחר של העולם מגיע לפתח הבית תוך התעלמות מהשלכות היצור, הצריכה והשילוח. קניות ברשת נחשבו "פתרון סביבתי" בשל הפוטנציאל להפחתת נסועה וצמצום שטחי מסחר. מחקרים אחרונים מציגים השפעה שאינה מובהקת. שימוש נרחב בשילוח ימי ואווירי, משלוח מהיר חינם שמשמעותו נסועת משאיות ריקות למחצה, והחזרות חינם מגדילים את כמות הפליטות. האריזות מוסיפות לנזק בהגדילן את נפח פסולת הקרטון, הפלסטיק והנייר.

 

נוסף להיבט הסביבתי, לקניות ברשת יש השלכות על כלכלה מקומית, תכנון עירוני, השלכות חברתיות ופסיכולוגיות ועוד. חסרה פרספקטיבה רחבה על התופעה ויש חשיבות ליצירתה, היות ועל-פי התחזיות נפח הקניה ברשת יגדל בשנים הבאות. הבנת התועלות הפוטנציאליות בקניות ברשת לצד נקודות התורפה והבעיות, חיונית לשם התווית מדיניות להתנהלות עתידית הן מצד קובעי המדיניות והן ברמת הגברת מודעות של הצרכנים.

 

מעבר לכך, ניכר שהשפעות הקניות ברשת שונות ממדינה למדינה. מאפיינים גאוגרפיים, תרבותיים, כלכליים וחברתיים, משפיעים על דפוסי אימוץ התופעה במקומות שונים. המדינות השונות אף נבדלות בתשתיות הטכנולוגיות והתפעוליות שלהן, הרגולציה, רמות אימוץ הטכנולוגיה והעדפות הצרכנים. בעוד שמדינות מסוימות מפיקות תועלת רבה מהקניות ברשת, במדינות אחרות התופעה פוגעת בכלכלה המקומית, מזיקה לסביבה ומגבירה צריכת יתר.
 

לפיכך, ההסתכלות המקומית חשובה, ומהותית לגיבוש מדיניות ממשלתית מתאימה בכל מדינה. לישראל מאפייני "כלכלת אי" ושוק מקומי קטן. הישראלים מאמצים קניה ברשת בקצב מהיר ובנפח קניה גבוה, בעיקר מארה"ב ומסין, וקונים בעיקר אופנה. אחוזי המיחזור הנמוכים בארץ מגדילים את הנזק הסביבתי. בשנים האחרונות הצטמצמו שטחי המסחר, ובעיקר נפגע ענף האופנה. הקניות ברשת נתפסות כאמצעי למלחמה ב"יוקר המחיה", אך נראה כי הן תוצאה של צריכת יתר, מודעות סביבתית נמוכה ונהירה אחרי מותגים בינלאומיים. נדרשת התייחסות מדינית לנושא מעבר ל"הסרת חסמים ליבוא אישי", זאת לצד הגברת אחריות ומודעות צרכנית.

 

 

אוניברסיטת תל-אביב, ת.ד. 39040, תל-אביב 6997801
UI/UX Basch_Interactive